Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Engelska – Att beskriva sig själv

Lektionsplanering

Årskurs: 1

Ämne: Engelska

Tema: Att beskriva sig själv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer eleverna att lära sig att använda engelska fraser för att beskriva sig själva, sina intressen och sin familj. Fokus ligger på att hjälpa eleverna att kunna formulera och uttrycka sin identitet på engelska. Lektionen syftar till att öka elevernas självförtroende i att kommunicera och dela med sig av sin personliga information.

Eleverna ska kunna förstå och använda enkla fraser för att beskriva sig själva och kunna delta i grundläggande samtal om sina intressen och familj.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till självbeskrivning (10 min)

  • Presentera viktiga fraser som “My name is…”, “I am… years old”, “I like…”, och “I have a sister/brother.”
  • Använd bilder eller flashcards för att illustrera varje fras.
  • Ställ frågor till eleverna om deras namn och intressen för att aktivera deras förkunskaper.

Demonstration av beskrivningar (10 min)

  • Demonstrera hur man kan beskriva sig själv med de fraser som introducerats.
  • Låt eleverna se exempel samtal och ställa frågor om hur det fungerar.
  • Diskutera viktiga aspekter av att beskriva sig själv, såsom att vara tydlig och kortfattad.

Parövning: Ställ frågor (15 min)

  • Dela upp eleverna i par där de får öva på att ställa och svara på frågor om sig själva.
  • Be dem använda de fraser som de lärt sig i en dialog.
  • Låt paren framföra två till tre beskrivningar inför klassen.

Kreativ aktivitet: Självporträtt och presentation (10 min)

  • Eleverna får rita ett självporträtt och skriva en kort text om sig själva.
  • Inkludera information som namn, ålder och intressen.
  • Samla in ritningarna för att skapa en klassutställning.

Avslutande reflektion (5 min)

  • Sammanfatta lektionen genom att fråga klassen vad de fått lära sig och vad de tyckte var roligast.
  • Ge utrymme för frågor och avslutande tankar.

Aktivitet

Eleverna ska förbereda en kort presentation av sig själva som de presenterar inför klassen. De kan använda sina självporträtt som stöd.

Exit-ticket

  • Vad heter du? (Öppen fråga)
  • Hur gammal är du? (Öppen fråga)
  • Vad tycker du om att göra på fritiden? (Öppen fråga)
  • Hur många syskon har du? (Öppen fråga)
  • Kan du beskriva något du tycker om? (Öppen fråga)

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en kort text som beskriver sig själva samt att rita en bild av sig själva. De får gärna ta med sig texten och bilden till nästa lektion för att presentera dem.

Citat

”To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.” – Ralph Waldo Emerson, 1841. Detta citat betonar vikten av att vara sig själv, vilket är centralt för lektionen om att beskriva sig själv och sin identitet.

Nästa lektion

Vi kan fokusera på “Animalkaraktärer” i nästa lektion, där eleverna lär sig om olika djur och deras egenskaper, vilket kopplar tillbaka till tidigare teman om djur. Detta tema är relevant för att förstärka deras språkbruk och förståelse av olika djur.


Modern Tillbaka-knapp