Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Djur
—
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på att beskriva olika djur och deras egenskaper. Eleverna kommer att arbeta med att namnge djur och använda enkla adjektiv för att beskriva dem. De kommer att höra och läsa texter som handlar om djur och deras livsmiljöer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge vanliga djur och beskriva dem med hjälp av korta fraser. De bör också kunna delta i samtal där de diskuterar djur, deras egenskaper och livsmiljöer.
—
Lärarledda instruktioner
Introduktion till djur (10 min)
– Introducera temat “Djur” och fråga eleverna vilka djur de känner till.
– Visa bilder på vanliga djur och låt eleverna namnge dem.
– Diskutera var dessa djur finns och vad de äter.
Lyssning på en berättelse om djur (15 min)
– Läs en kort berättelse eller en text som handlar om ett eller flera djur.
– Fråga eleverna under läsningen om de känner igen djuren och deras beteenden.
– Tillämpa frågor för att uppmuntra dem att tänka kritiskt om djurens livsmiljö och egenskaper.
Sång om djur (10 min)
– Lär eleverna en enkel sång om djur, som “Old MacDonald Had a Farm”.
– Diskutera djuren från sången och be eleverna att ge exempel på deras ljud.
– Engagera klassen genom att låta dem sjunga och imiterar djuren.
Djurbeskrivning i små grupper (10 min)
– Dela in klassen i små grupper och ge varje grupp ett djur.
– Be grupperna arbeta med att skriva ner tre egenskaper om djuret och förbereda en kort presentation.
– Låt varje grupp presentera sitt djur för klassen och använda sina beskrivningar.
Avslutning och reflektion (5 min)
– Samla klassen och be dem dela med sig av sina favoritdjur och varför de gillar dem.
– Diskutera djurens roller i naturen och vikten av att skydda dem.
– Betona att alla djur har sin egen plats och betydelse.
—
Aktivitet
Eleverna ska skapa en “djurbok” där de ritar sitt favoritdjur och skriver några meningar om det, inklusive dess namn, hemtrakt och några egenskaper. Detta ger eleverna möjlighet att uttrycka sin kreativitet och använda engelska på ett personligt sätt.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
—
Exit-ticket
– Vilket är ditt favoritdjur?
– Svar: [Eleven namn].
– Hur ser ditt favoritdjur ut?
– Svar: Det är stort/litet och har [beskrivning].
– Var bor ditt favoritdjur?