Lektionsplanering: Husdjur och vilda djur
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Husdjur och vilda djur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att introducera och öva på engelska ord och fraser kopplade till husdjur och vilda djur. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika djur, deras egenskaper, vad de äter och var de lever.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge några husdjur och vilda djur på engelska. De ska också kunna beskriva dessa djur kort samt förstå och använda dessa ord och fraser i meningar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till husdjur och vilda djur (10 min)
- Visa bilder av olika husdjur som hundar, katter, kaniner och vilda djur som lejon, elefanter och fåglar.
- Säg namnen på varje djur och låt eleverna upprepa efter dig.
- Diskutera vad som kännetecknar husdjur jämfört med vilda djur.
- Ställ frågor som “What is your favorite pet?” för att aktivera elevernas intresse.
- Berätta kort om var djuren lever och vad de äter.
Ordförrådsövning (10 min)
- Dela ut kort med bilder och namn på husdjur och vilda djur.
- Låt eleverna para ihop djuren med deras beskrivningar (t.ex. “A cat says meow”).
- Genomför en aktiv “djurspelet” där eleverna imiterar ljudet av djuren och låter andra gissa vilket djur det är.
- Ställ frågor som “What does a rabbit eat?” för att få dem att använda sina kunskaper.
Praktisk aktivitet (15 min)
- Låt eleverna skapa en “djurbok” där de ritar sina favoritdjur, skriver namnet på engelska och beskriver där djuret lever och vad det äter.
- Varje elev får möjligheten att presentera sin djurbok och berätta om sitt valda djur.
- Genomför en “djurtävling” där klassen kategoriserar olika djur som husdjur eller vilda djur.
- Spela en interaktiv webbaserad quiz om djur för att förstärka deras kunskap om djuren.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om husdjur och vilda djur.
- Diskutera varför djur är viktiga för våra liv och dåliga ljus.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av husdjur och vilket djur de skulle vilja ha om de kunde välja.
- Reflektera också över hur vi kan skydda vilda djur och deras hem.
- Avsluta med att gå igenom en kort sammanfattning av lektionen som belöning för deras deltagande.
Diskussionsfrågor
- A. Vilket husdjur har du hemma? Hur sköter ni om det?
- B. Vilket vilt djur skulle ni vilja se i verkligheten och varför?
- C. Om ni fick välja, vilket djur skulle ni vilja ha som husdjur och vad skulle ni döpa det till?
Aktivitet
Eleverna ska göra en “kort med djurfakta” där de väljer ett husdjur eller ett vilt djur.