Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Historia – Barns liv jämfört med nu och då

Lektionsplanering

Årskurs: 1

Ämne: Historia

Tema: Barns liv jämfört med nu och då

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: Undervisningen ska behandla barns liv förr och nu, med fokus på vad barn gjorde på sin fritid och i skolan under olika tidsepoker. Eleverna kommer också att reflektera över hur dessa skillnader påverkar deras egen vardag.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal om skillnader och likheter mellan barns liv förr och nu. Eleven kan också ge exempel på aktiviteter och lekar som barn har sysslat med under olika tider.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till temat barns liv (10 min)

  • Presentera dagens tema och ställ frågor som “Vad tycker ni om att leka? Hur ser er dag ut?”
  • Berätta om hur barn lekte och lärde sig förr i tiden.
  • Visa bilder på barn som leker från olika tidsepoker.

Diskutera skillnader i lek och fritid (15 min)

  • Dela med dig av exempel på lekar som barn lekte förr (exempelvis “kull” eller “hoppa hopprep”).
  • Diskutera med eleverna för att ta reda på deras favoritlekar och om de känns lika eller olika.
  • Använd bildkort för att visa olika leksaker från förr i tiden och fråga om eleverna kan gissa vad de är.

Jämför lek och skola då och nu (15 min)

  • Berätta om hur skolor såg ut förr och jämför med hur de ser ut idag.
  • Låt eleverna berätta om sina erfarenheter från skolan.
  • Diskutera om ni har samma ämnen och hur skoldagarna kan vara olika.

Lekvänlig aktivitet (5 min)

  • Låt eleverna dela upp sig i grupper och förbereda en liten presentation där de visar och berättar om sina favoritlekar.
  • Be dem att tänka på hur dessa lekar ser ut nu och hur de kanske såg ut förr.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

  • Sammanfatta vad ni har lärt er om barns liv förr och nu.
  • Ställ frågor om vilka lektioner som har varit mest intressanta för dem och varför.

Aktivitet

Eleverna får illustrera sina favoritaktiviteter både idag och vad de tror att barn gjorde förr. De ska rita en bild som visar dessa aktiviteter och skriva en kort mening om varför de gillar dem.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vilken lek gillade du mest av dem som vi pratade om idag?
    • Svar: (Exempel: “Kull” eller “Hoppa hopprep”).
  • Hur tror du att barn lekte förr i tiden?
    • Svar: (Exempel: “De lekte ute i naturen”).
  • Nämn en sak som skolan ser ut nu som var annorlunda förr.
    • Svar: (Exempel: De skrev i böcker istället för på datorer).
  • Vad gör du gärna på fritiden?
    • Svar: (Övergripande reflektion).
  • Vilken är din favoritlektion i skolan?
    • Svar: (Exempel: “Math” eller “Bild”).

Hemläxa

Skriv en kort berättelse (100 ord) om en dag med dina vänner. Tänk på vad ni gör och om ni kan göra något som barn gjorde förr!

Fördjupningsuppgift

Eleven kan skapa en tidslinje över sina egna aktiviteter under en vecka och märka ut skillnader mellan nu och vad de tror barn gjorde förr. Tidslinjen ska inkludera bilder eller illustrationer av dessa aktiviteter.

Förslag för nästa lektion

Upptäck hur mat har förändrats. Föreslå en lektion där eleverna får utforska hur matvanor skiljer sig mellan olika tidsepoker. Eleverna kan jämföra vad barn åt förr och vad de äter idag. Denna lektion är relevant för att ge förståelse för hur matvanor och traditioner har förändrats över tid och knyter an till elevernas egna erfarenheter av mat.

Förberedelser

  • Samla bilder och korta texter om olika leksaker och aktiviteter från förr i tiden.
  • Förbereda material för illustrationen av aktiviteter.
  • Ha tillgång till rita-material som papper och färger för elevaktiviteter.

Modern Tillbaka-knapp