Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Historia
Tema: Vad är historia?
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar begrepp som “historia” och dess betydelse, samt hur olika perspektiv och källor bidrar till vår förståelse av det förflutna. Eleverna ska även få inblick i hur historiska händelser och processer formar dagens samhälle och hur vi tolkar dem.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala och grundläggande begrepp, samband mellan dessa samt använda dem i olika sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till historiens betydelse (10 min)
- Presentera ämnet historia och diskutera varför det är viktigt att studera.
- Förklara begreppet historia och intresset för att utforska det förflutna.
- Ge exempel på hur historia påverkar vår identitet och samhälle.
Källkritik (15 min)
- Introducera grundläggande principer för källkritik och dess betydelse inom historia.
- Diskutera hur olika källor kan ge olika perspektiv på samma händelse.
- Låt eleverna tänka på exempel på källor de kan ha sett och deras tillförlitlighet.
Sammanhang och betydelse (15 min)
- Förklara hur historiska händelser hänger samman med nutiden.
- Ge exempel på hur olika historiska processer (t.ex. världskrigen, revolutioner) formar dagens samhälle.
- Diskutera vikten av att förstå bakgrunderna till nuvarande samhällsfrågor via historiska perspektiv.
Reflektion över historiens lärdomar (10 min)
- Låt eleverna reflektera över vad vi kan lära oss av historien.
- Diskutera de olika lärdomar som kan dras från historiska händelser.
- Använd exempel som miljöfrågor, mänskliga rättigheter och politiska förändringar.
Aktivitet
Eleverna får i grupper diskutera och sammanställa en presentation där de ska definiera vad historia innebär och varför den är viktig. Varje grupp ska ta fram minst tre punkter som stödjer deras definition och presentera dessa för klassen. Aktiviteten syftar till att stärka elevernas samarbetsförmåga och kritiska tänkande i relation till historiska begrepp och betydelse.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
- Vad är historia?
- Historia är studiet av det förflutna och hur det påverkar nutiden.
- Varför är det viktigt att studera historia?
- För att förstå vår identitet och lära av tidigare erfarenheter.
- Vad innebär källkritik?
- Det är processen att bedöma och analysera källors tillförlitlighet.
- Ge ett exempel på hur historia kan påverka nutidens samhälle.
- Beslut kring mänskliga rättigheter kan påverkas av lärdomar från tidigare rättighetsrörelser.
- Vad kan vi lära oss av historiska händelser?
- Vi kan se hur mänsklig interaktion och beslutsfattande har format vår värld.
Hemläxa
Skriv en kort text (300-400 ord) där du reflekterar kring en historisk händelse som du anser haft stor betydelse för samhället idag. Diskutera gärna dess konsekvenser och hur den kan kopplas till nutida frågor.
Fördjupningsuppgift
Välj en specifik historisk händelse och analysera dess orsaker och konsekvenser på ett djupgående sätt. Du ska utforska olika perspektiv och källor som ger en mångfacetterad bild av händelsen. Presentera dina fynd i en välstrukturerad uppsats (1000-1500 ord).
Förslag för nästa lektion
Tidslinjer över historiska händelser
I nästa lektion kan vi fokusera på att skapa en tidslinje över betydelsefulla historiska händelser under en specifik period. Detta kommer att hjälpa eleverna att visualisera hur olika händelser är kopplade till varandra och deras betydelse för utvecklingen av samhället. Vi kommer även att diskutera hur tidslinjer kan använda som ett verktyg för att förstå historiska samband och förändringar.
Genom denna lektion förbereds eleverna att reflektera över tidsbegrepp och betydelsen av att se historia i ett längre perspektiv, vilket även uppfyller kunskapskrav avseende förmågan att redogöra för centrala begrepp och samband.
Förberedelser
- Förbered exempel på historiska källor för diskussion.
- Skapa presentationer för introduktion till begrepp och källkritik.
- Förbered material för grupperna för aktiviteter och hemläxor.