En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Idrott och hälsa – Friluftsliv och lek i naturen

Lektionsplanering

Årskurs

1

Ämne

Idrott och hälsa

Tema

Friluftsliv och lek i naturen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla friluftslivets grundläggande principer och aktiviteter i naturen samt lekar och rörelseaktiviteter som kan utföras i utomhusmiljö, med fokus på säkerhet och hänsyn till miljön.

Kunskapskrav

Eleven kan med goda rörelsekvaliteter delta i lekar och aktiviteter utomhus, visa intresse för att vara i naturen och ta hänsyn till andra och miljön när de deltar i aktiviteter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till friluftsliv (10 min)

  • Diskutera vad friluftsliv innebär och varför det är viktigt att vistas i naturen.
  • Berätta om olika aktiviteter som man kan göra utomhus (t.ex. leka, springa, utforska).
  • Betona säkerhet och hur man ska ta hand om sin omgivning.

Lezar och aktiviteter utomhus (15 min)

  • Genomgång av lekar som passar för utomhusmiljöer, som ”Spökboll” och ”Kasta boll”.
  • Disskutera regler och säkerhet omkring lekarna i naturen.
  • Demonstrera och låt eleverna prova lekarna.

Utforskande av naturen (15 min)

  • Dela upp eleverna i mindre grupper och ge dem i uppdrag att utforska det omgivande området.
  • Be dem att titta efter olika växter eller djur och samla in något som representerar naturen (t.ex. ett blad).
  • Låt grupperna diskutera sina upptäckter.

Avslutande samling och reflektion (10 min)

  • Samla klassen och låt eleverna dela med sig av sina upplevelser från utomhusaktiviteten.
  • Diskutera vad de lärt sig om naturen och vikten av att vara ute.
  • Uppmuntra till fortsatt utforskande av naturen.

Aktivitet

Aktiviteten består av att eleverna ska utföra lekar utomhus och samtidigt få tid till att utforska närmiljön. De delas in i grupper för att prova på lekar som ”Spökboll” och göra egna upptäckter i naturen. Eleverna ska även samla in något från naturen för att kunna diskutera sina observationer efteråt.

Exit-ticket

  • Vilken lek tyckte du var roligast och varför?
  • Svar: Egen reflektion.
  • Vad lärde du dig om naturen idag?
  • Svar: Kort reflektion om vad de upptäckte.
  • Kände du att du hade roligt under aktiviteten?
  • Svar: Ja/nej och kort förklaring.
  • Hur kändes det att vara utomhus?
  • Svar: Egen reflektion.

×