Lektionsplanering
Årskurs
1
Ämne
Idrott och hälsa
Tema
Friluftsliv och lek i naturen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla friluftslivets grundläggande principer och aktiviteter i naturen samt lekar och rörelseaktiviteter som kan utföras i utomhusmiljö, med fokus på säkerhet och hänsyn till miljön.
Kunskapskrav
Eleven kan med goda rörelsekvaliteter delta i lekar och aktiviteter utomhus, visa intresse för att vara i naturen och ta hänsyn till andra och miljön när de deltar i aktiviteter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till friluftsliv (10 min)
- Diskutera vad friluftsliv innebär och varför det är viktigt att vistas i naturen.
- Berätta om olika aktiviteter som man kan göra utomhus (t.ex. leka, springa, utforska).
- Betona säkerhet och hur man ska ta hand om sin omgivning.
Lezar och aktiviteter utomhus (15 min)
- Genomgång av lekar som passar för utomhusmiljöer, som ”Spökboll” och ”Kasta boll”.
- Disskutera regler och säkerhet omkring lekarna i naturen.
- Demonstrera och låt eleverna prova lekarna.
Utforskande av naturen (15 min)
- Dela upp eleverna i mindre grupper och ge dem i uppdrag att utforska det omgivande området.
- Be dem att titta efter olika växter eller djur och samla in något som representerar naturen (t.ex. ett blad).
- Låt grupperna diskutera sina upptäckter.
Avslutande samling och reflektion (10 min)
- Samla klassen och låt eleverna dela med sig av sina upplevelser från utomhusaktiviteten.
- Diskutera vad de lärt sig om naturen och vikten av att vara ute.
- Uppmuntra till fortsatt utforskande av naturen.
Aktivitet
Aktiviteten består av att eleverna ska utföra lekar utomhus och samtidigt få tid till att utforska närmiljön. De delas in i grupper för att prova på lekar som ”Spökboll” och göra egna upptäckter i naturen. Eleverna ska även samla in något från naturen för att kunna diskutera sina observationer efteråt.
Exit-ticket
- Vilken lek tyckte du var roligast och varför?
- Svar: Egen reflektion.
- Vad lärde du dig om naturen idag?
- Svar: Kort reflektion om vad de upptäckte.
- Kände du att du hade roligt under aktiviteten?
- Svar: Ja/nej och kort förklaring.
- Hur kändes det att vara utomhus?
- Svar: Egen reflektion.