Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Antal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att förstå och använda tal och siffror för att beskriva mängder, samt att utveckla förmåga att räkna och göra enkla jämförelser.
Kunskapskrav
Eleven kan räkna och använda tal i konkreta situationer, samt visa grundläggande kunskaper om antal genom att delta i diskussioner och lösa enklare matematiska problem.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till antal (10 min)
– Introducera begreppet antal genom att visa olika antal föremål i klassrummet.
– Förklara hur vi använder siffror för att representera mängder.
– Diskutera olika sätt att räkna, exempelvis med fingrar eller genom att gruppera föremål.
Räkna med föremål (15 min)
– Ge eleverna olika objekt (t.ex. klossar, pennor) och be dem räkna antalet föremål.
– Uppmuntra eleverna att jämföra sina mängder med sina klasskamrater.
– Visa hur man kan skriva ner antal med siffror.
Jämförelser av antal (15 min)
– Presentera bilder på grupper av föremål och låt eleverna diskutera vilken som har fler eller färre.
– Använd konkreta exempel för att illustrera små och stora mängder.
– Diskutera skillnaden mellan lika antal och ojämt antal.
Sammanfattning och diskussion (10 min)
– Sammanfatta dagens lektion och låt eleverna dela vad de har lärt sig.
– Ställ frågor för att bekräfta förståelsen, exempelvis “Vad betyder det att något är fler än något annat?”
– Avsluta med att berätta om vad som kommer att behandlas på nästa lektion.
Aktivitet
Eleverna får i grupper räkna olika föremål som finns i klassrummet (exempelvis böcker, pennor, leksaker) och skapa en egen “antalstavla” där de skriver ner hur många av varje föremål de har räknat. De ska också rita en bild av varje föremål. Aktiviteten kopplar till lektionens tema genom att eleverna får praktisera att räkna och jämföra antal i en konkret och visuell uppgift.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Fråga 1: Hur många pennor finns det på ditt skrivbord? Svar: (eleven skriver sitt eget svar).
– Fråga 2: Vilka föremål räknade vi idag? Svar: (exempelvis klossar, böcker).
– Fråga 3: Vad betyder det att ha “flera” än något annat? Svar: Att antal är större.
– Fråga 4: Kan du räkna till 10? Svar: (eleven räknar upp till 10).
– Fråga 5: Hur många elever sitter i din grupp? Svar: (eleven skriver sitt eget svar).
Hemläxa
Berätta för någon i din familj om vad du har lärt dig om antal i skolan idag. Skriv en kort text (10-15) ord om detta.
Fördjupningsuppgift
En fördjupningsuppgift kan vara att eleverna får skapa sin egen “antalbok”, där de ritar olika antal av djur eller saker och skriver ut siffror bredvid. Detta ger eleverna möjlighet att utnyttja sin kreativitet och visa att de förstår koncepten av antal och siffror.
Förslag för nästa lektion: Jämföra antal
I nästa lektion kan vi fokusera på att jämföra olika mängder. Vi kan använda material som vikter eller lådor med olika innehåll för att lära oss om mer/mindre och lika mycket. Det är viktigt för eleverna att förstå hur man jämför siffror och mängder för att bygga en grund för aritmetik. Kunskapskravet kommer att handla om att eleverna ska kunna jämföra och uttrycka antal i konkreta situationer.
Förberedelser
– Samla föremål att räkna på för praktiska övningar.
– Förbereda papper och färgpennor för “antalstavlan”.
– Skapa en lista över föremål som eleverna kan räkna under aktiviteten.