Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Räkna antal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1 i matematik ingår att räkna och jämföra antal. Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin förmåga att använda och förstå begrepp kopplade till siffror och mängder, samt att genomföra enkla matematiska beräkningar.
Kunskapskrav
Eleven kan räkna och beskriva antal i olika situationer. Eleven kan också jämföra och ordna resultat utifrån antal.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till räkning (15 min)
- Förklara vad antal betyder och ge exempel från elevernas vardag, som att räkna leksaker eller personer.
- Använd konkreta objekt (t.ex. klossar) för att visa hur man räknar dem.
- Demonstrera hur man kan skriva siffror för att representera antal.
Gruppdiskussion om antal (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper och låt dem diskutera olika saker de kan räkna, exempelvis leksaker, djur, eller frukter.
- Fråga varje grupp vad de har kommit på och skriv upp deras förslag på tavlan.
- Diskutera skillnader och likheter i deras exempel.
Räkneövningar (15 min)
- Ge varje elev ett antal klossar och be dem räkna dem.
- Be dem sedan att para ihop sina klossar i grupper och räkna hur många grupper de har.
- Introducera begreppen mer än, mindre än och lika med när de jämför sina resultat med varandra.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och be eleverna reflektera över vad de har lärt sig.
- Fråga dem vilket nummer de tyckte var lättast att räkna och varför.
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en “räkna antal”-vandring i klassrummet eller utomhus, där de ska räkna olika objekt (t.ex. stolar, träd, buskar) och dokumentera sina resultat genom att rita eller skriva antalet. Denna aktivitet kopplar till lektionens tema genom att ge praktisk erfarenhet av att räkna och jämföra antal i sin omgivning. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Fråga: Vad betyder det att räkna antal? Svar: Att räkna antal innebär att man tar reda på hur många objekt som finns av en viss sorts.
- Fråga: Ge ett exempel på något du kan räkna. Svar: Jag kan räkna mina leksaker.
- Fråga: Hur kan vi jämföra ett antal? Svar: Vi kan säga att ett antal är större, mindre eller lika med ett annat antal.
- Fråga: Vad betyder det att vara “lika med” i matematik? Svar: Att två antal är samma, till exempel 3 klossar och 3 bollar.
- Fråga: Hur skriver vi ett antal med siffror? Svar: Vi använder siffror, t.ex. 1, 2, 3, 4, osv.
Hemläxa
Eleverna ska räkna och rita fyra olika frukter hemma (t.ex. äpplen, bananer, apelsiner, päron) och skriva antalet bredvid varje ritad frukt. Längd: 50-100 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att samla in objekt från sin omgivning (t.ex. stenar, pappersbitar) och sedan skapa en hängande mobil med sina objekt, där de ska räkna och dokumentera antalet av varje objekt. Detta ger dem möjlighet att arbeta med begrepp som mätning och antal på en kreativ nivå.
Förslag för nästa lektion
Jämföra antal
I nästa lektion kan eleverna fokusera på att jämföra olika antal med hjälp av bilder och konkreta föremål. Lektionen bör innehålla aktiviteter där eleverna praktiskt får öva på att identifiera vilket antal som är störst eller minst och diskutera sina resultat. Kunskapskravet som kommer att vara aktuellt är elevernas förmåga att jämföra antal och förstå begreppet mer än, mindre än.
Förberedelser
- Förbereda klossar eller andra konkreta objekt för räkning.
- Samla bilder av olika objekt som eleverna kan räkna.
- Skriva upp instruktioner för aktiviteter på tavlan.