Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Dela upp tal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att introducera eleverna till taluppfattning och tals användning, med fokus på hur naturliga tal delas upp och används för att ange antal och ordning. Eleverna kommer att få en grundläggande förståelse för de fyra räknesätten och deras tillämpningar i elevnära situationer.
Kunskapskrav
Eleven visar grundläggande kunskaper om naturliga tal och beskriver tals inbördes relation samt delar upp tal. Eleven visar även grundläggande kunskaper om tal i bråkform och delar upp helheter i delar samt jämför och namnger delarna som enkla bråk.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till att dela upp tal (15 min)
– Presentera konceptet av att dela upp naturliga tal genom att ge konkreta exempel, till exempel att dela upp 5 äpplen i 2 och 3.
– Använd visuella hjälpmedel som bilder av äpplen eller annat konkret material för att illustrera delningen.
– Diskutera hur antal och ordning påverkar hur vi uppfattar talen.
Praktiska övningar med taluppdelning (15 min)
– Låt eleverna arbeta med konkreta material (t.ex. klossar eller räknepärlor) för att dela upp tal i grupper.
– Ge dem olika tal att arbeta med (t.ex. 6, 7, 8) och ge exempel på hur de kan delas upp på olika sätt.
– Gå runt och ge stöd och vägledning under arbetets gång.
Sammanfattning och genomgång av lärdomar (10 min)
– Diskutera vad eleverna har lärt sig om att dela upp tal och be dem ge exempel.
– Använd stora papper eller tavlan för att sammanfatta de olika sätten att dela upp tal som eleverna kommit fram till.
– Förklara vikten av att kunna dela upp tal i vardagen, till exempel i matlagning eller delning av godis.
Avslutande reflektioner (10 min)
– Fråga eleverna hur de kan använda det de lärt sig om att dela upp tal både i skolan och hemma.
– Diskutera vad de tyckte var roligast och svårast med aktiviteten, för att få en känsla för deras förståelse och intresse.
Aktivitet
I anslutning till lektionen ska eleverna få arbeta enskilt eller i par med en uppgift där de ska dela upp olika naturmaterial (exempelvis frukter eller små leksaker) i grupper enligt olika tal. De får även rita hur de delat upp sina material på ett papper. Denna aktivitet syftar till att fördjupa deras förståelse för taluppdelning.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
– Vad betyder det att dela upp ett tal?
Svar: Att bryta ner ett tal i mindre delar.
– Ge ett exempel på hur du kan dela upp talet 6.
Svar: 3 och 3 eller 4 och 2.
– Vad används delning av tal till i vardagen?
Svar: Det används till exempel vid delning av godis eller i matlagning.
– Kan man dela upp tal på fler än ett sätt? Ge ett exempel.
Svar: Ja, till exempel kan man dela upp 5 som 2 och 3 eller 1 och 4.
– Vad tyckte du var roligast med dagens aktivitet?
Svar: Elevens personliga åsikt.
Hemläxa
Som hemläxa ska eleverna få i uppgift att tillsammans med en familjemedlem dela upp en viss mängd (exempelvis 10) av något de har hemma, såsom frukter eller leksaker. De ska göra en kort rapport (minst 50 ord) om hur de delade upp dem och vilka olika sätt de använde.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupning kan eleverna få i uppgift att utforska bråk genom att dela upp en pizza eller en tårta i olika antal bitar och jämföra hur de olika delarna relaterar till helheten. De ska rita eller använda digitala verktyg för att dokumentera sina resultat.
Förslag för nästa lektion
Fortsatt arbete med bråk
Den nästa lektionen kan handla om introduktion till bråk som del av helhet och hur dessa kan visualiseras. Det är relevant eftersom det bygger vidare på den tidigare lektionen om att dela upp tal och hjälper eleverna att se relationen mellan hela och delar samt att identifiera bråk i praktiska sammanhang. Nästa lektion bör täcka hur man jämför bråk, vilket är en viktig grund för matematiska förståelse.
Förberedelser
– Samla konkret material (t.ex. klossar, frukter) som eleverna kan använda för att dela upp tal.
– Förbered arbetsark där eleverna kan rita sina delningar.
– Skriv ut exempel på bråk som eleverna kan använda i fördjupningsuppgiften.