Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Musik
Tema: Musikaliska byggstenar och instrument
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna får utforska musik som ett uttrycksmedel genom sång och spel, med fokus på att förstå och använda grundläggande musikaliska byggstenar, såsom puls, rytm och tonhöjd. Eleverna kommer även att introduceras till olika musikinstrument och deras ljud. Undervisningen inkluderar förmågan att imitera och improvisera med röst och rörelse, samt att gestalta sånger och berättelser med ljud och rörelser.
Kunskapskrav
I lektionsplaneringen avses att eleverna ska kunna delta i musikaliska aktiviteter genom att sjunga och spela med viss säkerhet. De förväntas också kunna visa grundläggande kunskaper om olika musikinstrument och deras användning, samt att uttrycka sig musikaliskt genom att skapa enkla ljud- och rörelsemönster.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikaliska byggstenar (10 min)
- Förklaring av puls, rytm och tonhöjd.
- Praktisk demonstration med klappningar och enkla rytmer.
- Diskutera hur dessa byggstenar används i sång och musik.
Presentation av instrument (15 min)
- Genomgång av olika instrument och deras ljud.
- Låt eleverna prova på ett par olika instrument, såsom tamburin och shakers.
- Förklara hur man ska hantera instrumenten och sätta fokus på säker hantering.
Sång och rörelse (15 min)
- Introduktion av en enkel sång med rörelser.
- Eleverna sjunger och utför rörelser i takt med musiken.
- Betona vikten av att följa rytmen och använda kroppen i musicerandet.
Avslutande reflektion (10 min)
- Samla eleverna och reflektera kring vad de har lärt sig under lektionen.
- Ställ frågor om deras upplevelser med de olika instrumenten och byggstenarna.
- Diskutera hur de kan använda musiken i sin vardag.
Aktivitet
Under lektionen kan eleverna delta i en musikaliskt skapande aktivitet där de får skapa egna enkla rytmer med hjälp av instrumenten som presenterats. De kan arbeta i grupper för att improvisera en kort musiksekvens som de sedan kan framföra inför klassen. Om du vill ha en mer utförlig beskrivning av aktiviteten, skriv “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad är puls i musik? (Svar: Takt eller rytm i musiken.)
- Nämn ett instrument vi brukade idag. (Svar: Tamburin, shaker, etc.)
- Hur används kroppsrörelser i sång? (Svar: För att följa rytmen och göra sången roligare.)
- Vad lärde du dig om ett nytt instrument? (Svar: Svara med personlig insikt.)
- Hur kändes det att sjunga och spela tillsammans? (Svar: Svara med personlig reflektionsinformation.)
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna få i uppdrag att ta hem ett instrument (eller ett föremål som kan fungera som instrument) och skapa en enkel rytm eller melodi. De ska sedan förbereda sig på att visa och berätta om vad de har gjort i nästa lektion. Om du vill ha en färdig hemuppgift baserat på detta förslag, skriv “Hemuppgift”.
Citat
“Musik uttrycker det som inte kan sägas och på vilket det är omöjligt att vara tyst.” – Victor Hugo, 1862. Detta citat knyter an till lektionen genom att betona musikens kraft att uttrycka känslor och tankar som ibland kan vara svåra att sätta ord på.