Lektionsplanering: Livets cykler och högtider
Årskurs: 1
Ämne: Religionskunskap
Tema: Livets cykler och högtider
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen i årskurs 1-3 ska handla om livets olika faser och händelser samt de traditioner och högtider som är knutna till dem. Eleverna ska också få reflektera över hur olika kulturer och religioner firar livets viktiga stunder och hur dessa traditioner präglas av värderingar och gemenskap.
Kunskapskrav:
Eleven kan översiktligt beskriva några livscykler och de högtider som är kopplade till dessa, samt ge exempel på hur de firas i olika kulturer och religioner.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till livets cykler (10 min)
- Förklara begreppet livets cykler och ge exempel på viktiga händelser, såsom födelse, konfirmation, bröllop och död.
- Diskutera varför dessa händelser är viktiga för människor och vad de kan symbolisera.
Högtider kopplade till livets cykler (15 min)
- Presentera några specifika högtider kopplade till livets cykler, såsom dop, bröllop och begravningar.
- Diskutera hur olika religioner firar dessa händelser, till exempel kristna, judiska och islamiska traditioner.
- Fråga eleverna om de känner till några traditioner från sina egna liv.
Reflektionsdiskussion (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper och låt dem diskutera vilka livshändelser som är viktiga för dem personligen.
- Be dem tänka på hur de firar dessa händelser i sin familj.
- Samla ihop tankarna i klassen.
Sammanfattning och avslutning (15 min)
- Återkom till begreppet livets cykler och sätt traditioner och högtider i fokus.
- Prata om betydelsen av gemenskap och traditioner vid firande.
- Fråga eleverna hur de skulle vilja fira en särskild livshändelse.
Aktivitet
Eleverna får skapa en “livets cykel”-poster där de ritar eller klipper ut bilder av olika livshändelser och skriver om vad dessa betyder för dem. Detta plakat kan hängas upp i klassrummet som en påminnelse om livets viktiga stunder.
Exit-ticket
- Vilka livets cykler finns det? Svar: Födelse, bröllop, begravning och så vidare.
- Nämn en tradition eller högtid kopplad till en livshändelse. Svar: Dop, konfirmation eller bröllop.
- Varför tror du att vi firar dessa händelser? Svar: För att visa glädje, för att samlas och visa stöd.
- Har du varit med om en speciell högtid i din familj? Vad handlade den om? Svar: Exempelvis jul eller födelsedagsfirande.
- Vad tycker du är viktigt vid firande av livshändelser?