Lektion. Åk. 1. Samhällskunskap – Normer och Regler

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Samhällskunskap
Tema: Normer och Regler

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I samhällskunskap ska eleverna få lära sig om regler och normer i olika sammanhang, samt hur dessa påverkar gruppers och individers beteenden. Fokus ligger på förståelse för vad som är acceptabelt i sociala sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan berätta om någon regel som finns i skolan och ge exempel på hur man följer den.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Normer och Regler (10 min)

  • Förklara vad normer och regler är.
  • Ge exempel på regler i klassrummet och skolan.
  • Diskutera varför vi har regler.

Normer i Vardagen (10 min)

  • Fråga eleverna om de kan ge exempel på normer i deras vardag.
  • Diskutera skillnaden mellan skrivna och oskrivna regler.
  • Nämn hur normer hjälper oss att interagera på ett bra sätt.

Gruppdiskussion om Regler (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper.
  • Be grupperna diskutera en regel de tycker är viktig i skolan.
  • Låt varje grupp presentera sin åsikt inför klassen.

Reflektion och Sammanfattning (15 min)

  • Ha en klassdiskussion om hur man känner sig när regler följs eller bryts.
  • Sammanfatta de viktigaste intrycken och notera dem på tavlan.
  • Prata om hur vi kan hjälpas åt att följa regler.

Aktivitet

Eleverna ska tillsammans skapa en “Regelbok” där de skriver ner viktiga regler som gäller i klassrummet och skolan. Varje elev får illustrera en regel med en bild. Om du vill ha mer information om aktiviteten, skriv “Aktivitet”.

Exit-ticket

  • Vad är en norm?
    *En oskriven regel om hur vi ska bete oss.*
  • Nämn en regel som finns i klassrummet.
    *Att räcka upp handen innan man pratar.*
  • Varför har vi regler?
    *För att få en trygg och bra miljö.*
  • Hur påverkar normer oss i vardagen?
    *De hjälper oss veta hur vi ska bete oss mot andra.*
  • Vad känner du när en regel bryts?
    *Besvikelse eller oro.*

Hemuppgift

Eleverna ska tillsammans med en förälder eller annan vuxen gå igenom reglerna hemma och diskutera varför dessa regler är viktiga. De får i uppgift att rita en bild av sin favoritregel hemma och skriva en mening om varför den är viktig.


Modern Tillbaka-knapp