Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Trafik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1 omfattar det centrala innehållet för samhällskunskap frågor om trafiksäkerhet samt regler och ansvar för att färdas säkert i trafiken. Eleverna ska ges möjlighet att lära sig om olika transportsätt och hur man följer trafikregler.
Kunskapskrav
Eleven kan med stöd beskriva viktiga trafikregler och vad som är viktigt för att skapa en säker miljö i trafiken.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till trafik och trafikregler (10 min)
- Presentera vad trafik är och varför det är viktigt att följa regler.
- Ge exempel på olika typer av trafik, som gångtrafik, cykeltrafik och biltrafik.
- Förklara varför vi använder trafikljus och vägskyltar.
Praktiska övningar med trafikskyltar (15 min)
- Visa bilder av olika trafikskyltar och förklara deras betydelse.
- Låt eleverna gissa vilken skylt som representerar vilken trafikregel.
- Genomför en kortfattad diskussion om hur de kan använda dessa skyltar i sin vardag.
Lektion om att färdas säkert (10 min)
- Diskutera vikten av säkerhet när man går eller cyklar i trafik.
- Gå igenom hur man ska gå över gatan på ett säkert sätt.
- Introducera begreppet att “se sig omkring” innan man korsar gatan.
Gruppaktivitet: Skapa en trafikplanskiss (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem ett stort papper.
- Be dem rita en planskiss över en väg med olika trafikskyltar och vägar.
- Låt dem diskutera vilka regler som gäller på deras ritade vägar.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Gå igenom vad som lärdes under lektionen.
- Ställ frågor till eleverna om vad de tycker är viktigast att komma ihåg om trafik.
Aktivitet
Eleverna får skapa en egen trafikplanskiss där de ritar vägar, trafikskyltar och olika transportsätt. Syftet är att få dem att tänka på hur trafiken ser ut och vilka regler som gäller. Aktiviteten ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper om trafik på ett kreativt sätt.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
- Vilka olika typer av trafik finns det? (T.ex. gångtrafik, cykeltrafik, biltrafik)
- Vad gör man när man går över en gata? (Ser sig omkring)
- Nämn en trafikskylt och dess betydelse. (T.ex. stopp-skylt)
- Varför är det viktigt att följa trafikregler? (För att vara säker)
- Vad ska man alltid ha på sig när man cyklar? (Hjälm)
Hemläxa
Skriv en kort berättelse (ca 50-100 ord) om en gång ni har varit i trafiken och följt trafikregler. Berätta vad ni gjorde för att vara säkra.
Fördjupningsuppgift
För att uppnå högsta betygsnivå kan eleverna göra en presentation där de i grupperna får skapa en presentation om ett särskilt transportsätt (t.ex. cykel, buss, bil) och dess fördelar och nackdelar när det gäller säkerhet i trafiken. De ska presentera sina insikter för klassen och diskutera.
Förslag för nästa lektion
Temat trafikregler och säkerhet på vägen
I nästa lektion kan vi fördjupa oss i specifika trafikregler och hur olika väderförhållanden påverkar trafiksäkerheten. Vi kommer även att diskutera hur man kan vara en ansvarsfull trafikant oavsett transportsätt. Detta kommer att koppla till kunskapskraven om att beskriva sin roll och ansvar i trafiken.
Förberedelser
- Skriv ut bilder på olika trafikskyltar.
- Förbered material för elevaktiviteten (papper, färgkritor, etc.).
- Skapa en enkel presentation med bildstöd för de lärarledda momenten.