Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Samhällskunskap
Tema: Yrken i Närområdet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I samhällskunskap ska eleverna få lära sig om olika yrken och deras betydelse för samhället. Undervisningen ska hjälpa eleverna att förstå hur olika professioner bidrar till vår vardag och hur de fungerar i ett samhälle.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på yrken omkring sig och kan berätta om vad dessa yrken innebär.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Yrken (10 min)
- Förklara vad ett yrke är och varför vi har olika yrken i samhället.
- Diskutera med eleverna vilka yrken de känner till.
Presentation av Olika Yrken (10 min)
- Visa exempel på olika yrken med bilder och korta beskrivningar.
- Diskutera vad varje yrke innebär och vad som kan vara viktigt att tänka på.
Gästbesök eller Videointervju (15 min)
- Om möjligt, bjud in en lokal yrkesverksam person att berätta om sitt yrke.
- Alternativt, visa en kort videointervju med en person i ett intressant yrke.
Reflektion och Sammanfattning (15 min)
- Sammanfatta vad man har lärt sig om olika yrken och deras betydelse.
- Fråga eleverna vilket yrke de tycker verkar mest intressant och varför.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en “Yrkesbok” där de ritar och skriver om sitt drömyrke. De ska inkludera vad som krävs för att arbeta inom detta yrke och varför de skulle vilja ha det. Vill du ha mer information om aktiviteten, skriv “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad är ett yrke?
*Ett jobb som man gör för att tjäna pengar.* - Nämn ett yrke du tycker är intressant.
*Fråga om elevens intresse.* - Vad gör en läkare?
*De hjälper sjuka människor.* - Nämn en egenskap som kan vara viktig i ett yrke.
*Att vara hjälpsam.* - Varför är yrken viktiga?
*För att de hjälper samhället att fungera.*
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att intervjua en familjemedlem eller bekant om deras yrke, skriva ner vad de lär sig och rita en bild som representerar yrket. Vill du ha mer information om hemuppgiften, skriv “Hemuppgift”.
Citat
…