En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. SO – Yrken

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: SO
Tema: Yrken

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om olika yrken, hur dessa yrken bidrar till samhället och de uppgifter som ingår i olika yrkesroller. Undervisningen ska också handla om hur yrken kan variera och förändras över tid.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva några olika yrken och ge exempel på vad personer inom dessa yrken gör, samt förstå att det finns olika roller och uppgifter i samhället.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till yrken (15 min)

  • Presentera vad ett yrke är och ge exempel på olika yrken.
  • Diskutera hur olika yrken bidrar till samhällets funktion.
  • Ställ frågor till eleverna om vilka yrken de känner till eller vilka yrken deras föräldrar har.

Utforskning av olika yrken (10 min)

  • Visa bilder eller korta videos som illustrerar olika yrken.
  • Diskutera tillsammans hur de olika yrkena kan se ut och vilka uppgifter de utför.
  • Fråga eleverna om deras drömyrken och lyssna på deras svar.

Besök av gästföreläsare (10 min)

  • Bjud in en förälder eller en familjemedlem som kan berätta om sitt yrke.
  • Låt gästen förklara hur en typisk arbetsdag ser ut och vad som är roligt och utmanande med yrket.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor till gästen.

Rollek och praktisk övning (10 min)

  • Dela ut roller till eleverna, där de får spela olika yrken i en liten improviserad scen.
  • Låt eleverna arbeta i par eller små grupper och förbereda en kort presentation av sitt “yrke”.
  • Fråga dem att inkludera en nytänkande aspekt av sitt yrke som de kommit på.

Reflektion och sammanfattning (5 min)

  • Sammanfatta de yrken som diskuteras under lektionen.
  • Fråga eleverna vad de lärt sig om yrken och vad de skulle vilja veta mer om.
  • Skriv ner några av deras tankar på tavlan.

Aktivitet

Eleverna får skapa en egen “yrkesaffisch” där de ritar och skriver om ett yrke de gillar. Affischen ska innehålla bild och information om vad personen gör, vad som är spännande med yrket och eventuella utbildningskrav. Aktiviteten främjar kreativitet samtidigt som den ger möjlighet att fördjupa sig i ett specifikt yrke. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.

Exit-ticket

  • Vad är ett yrke?
    Svar: Ett jobb som någon gör för att tjäna pengar och bidra till samhället.
  • Nämn tre exempel på yrken.
    Svar: Läkare, lärare, brandman.
  • Vad gör en brandman?
    Svar: Släcker bränder, hjälper människor i nödsituationer och utbildar om brandsäkerhet.
  • Vilket yrke drömmer du om?
    Svar: (Elevens individuella svar)
  • Varför är yrken viktiga för samhället?
    Svar: De ser till att samhällsfunktioner fungerar, bidrar till säkerhet och hjälper människor.

Hemläxa

Skriv en kort text (50-100 ord) om ett yrke du skulle vilja ha när du blir stor. Beskriv vad yrket handlar om och varför det intresserar dig.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan undersöka ett yrke som finns i deras närområde och göra en enkel intervju med någon som arbetar inom det yrket. De får sammanfatta sina lärdomar i en kort presentation för klassen, vilket ger dem en djupare förståelse för yrket och dess betydelse.

Förslag för nästa lektion

Jämförelse av yrken

I nästa lektion kan vi jämföra olika yrken som vi lärt oss om. Vi kan diskutera likheter och skillnader, samt hur olika yrken kräver olika färdigheter och kunskaper. Denna lektion är relevant eftersom den bygger vidare på insikterna om vad olika yrken innebär och ger eleverna möjlighet att se hur samhället är sammanvävt genom olika yrkesroller.

Förberedelser

  • Sätt upp en affisch med olika yrken som exempel.
  • Förbered material för gästföreläsaren och se till att det finns plats för besöket.
  • Förbered små kort med yrken för roll- och grupparbetet.

×