Lektion. Åk. 1. Svenska – Bokstäver och ljud (A-E)

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Bokstäver och ljud

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1-3 ska undervisningen i svenska ge eleverna möjligheter att utveckla förmågan att läsa och skriva genom gemensam och enskild läsning, samt förstå sambandet mellan ljud och bokstav. Eleverna ska också lära sig strategier för att avkoda och förstå ord, begrepp och enkla texter, vilket gynnar deras språkliga utveckling och läsförståelse.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet läsa och skriva och kan göra tydliga kopplingar mellan ljud och bokstav. Eleven kan också återge delar av innehållet i sina egna texter och visar en grundläggande förståelse för språkliga strukturer och normer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till bokstäver (10 min)

• Presentera alfabetet för eleverna, fokusera på de första 5 bokstäverna (A-E).
• Använd exempel på ord som börjar med dessa bokstäver.
• Visa siffrorna i alfabetsordning och förklara begreppet “ljud”.

Ljudträning (15 min)

• Genomför ljudövningar där eleverna härmar ljudet av de fem bokstäverna.
• Använd bilder av föremål som börjar med dessa bokstäver för att förstärka lärandet.
• Diskutera hur vi hör ljud och kopplar dem till skriven text.

Skriva bokstäver (10 min)

• Låt eleverna öva på att skriva bokstäverna A-E med handstil på skrivpapper.
• Ge exempel på korrekt form av bokstäverna och låt dem jämföra med sina egna.
• Hjälp eleverna att förstå vikten av gemener och versaler.

Samtalsaktivitet (10 min)

• Organisera en kort klassdiskussion där eleverna får berätta om ett ord som börjar på en av de bokstäver som lärts.
• Uppmuntra till att ställa frågor till varandra om deras valda ord.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
• Ge exempel på hur bokstäver kan användas i ord och meningar.
• Ställ frågor om vad de tyckte var roligast under lektionen.

Aktivitet

I denna lektion skapar eleverna en bokstavsaffisch där de ritar en bild och skriver ett ord som börjar på de bokstäver de lärt sig (A-E). Detta kopplar samman deras förståelse av ljud och bokstaverande med kreativitet. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket

• Vilket ljud gör bokstaven A? Svar: “A” låter som “a”.
• Nämn ett ord som börjar på bokstaven B. Svar: Exempelvis “boll”.
• Hur många bokstäver finns det i alfabetet? Svar: 29 bokstäver.
• Skriv bokstaven D med stora bokstäver. Svar: “D”.
• Berätta ett ord som börjar på ljudet “E”. Svar: Exempelvis “elefant”.

Hemläxa

Eleverna ska rita ett föremål eller en person och skriva ett ord som börjar på en av bokstäverna A-E under ritningen. Uppgiften ska utföras i skriftlig form med ungefär 5–10 ord.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att skapa en kort berättelse (minst 5 meningar) som innehåller minst tre av de bokstäver de har lärt sig. Berättelsen ska hjälpa dem att utveckla en förmåga att kombinera ljud, bokstäver och meningar.

Förslag för nästa lektion

Bokstäver F-J. Nästa lektion kan fokusera på bokstäverna F till J, där eleverna lär sig nya ljud och ord. Denna progression tillåter eleverna att bygga vidare på den kunskap de erhållit kring de tidigare bokstäverna, och ger dem fler verktyg för att skapa egna ord och texter.

Förberedelser

• Förbered bilder av föremål som börjar med bokstäverna A-E.
• Skapa skrivpapper med bokstäverna att öva på.
• Samla material för bokstavsaffischer (papper, färgglada pennor, klistermärken).


Modern Tillbaka-knapp