Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Svenska – Bokstäver och ljud (K-O)

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Bokstäver och ljud (K-O)

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1-3 ska undervisningen i svenska ge eleverna fortsatta möjligheter att läsa och skriva genom att utforska sambandet mellan ljud och bokstav. Eleverna ska träna på att avkoda och förstå ord och enkla texter, vilket stärker deras språkutveckling och läsförståelse.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet läsa och skriva vanliga ord och meningar. De kan identifiera och göra kopplingar mellan ljud och bokstäver, samt återge innebörden av texter med stöd av bilder och andra hjälpmedel.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till bokstäver K-O (10 min)

• Presentera bokstäverna K, L, M, N och O samt deras ljud.
• Använd exempelord som “ko”, “lamp”, “mus”, “natt”, och “ost”.
• Demonstrera hur man skriver varje bokstav i både stor och liten stil.

Ljudlekar (15 min)

• Genomför ljudövningar där eleverna får identifiera och härma ljudet av de nya bokstäverna.
• Använd bilder av föremål som börjar med dessa ljud för att skapa en koppling.
• Uppmuntra eleverna att turas om att ge exempel på ord som börjar med bokstäverna.

Skrivövningar (10 min)

• Ge eleverna övningspapper för att skriva bokstäverna K-O i manus.
• Visa korrekt skrivstil och låt dem öva i sina anteckningsböcker.
• Parvis granska och ge varandra feedback på deras skrivningar.

Samtal och diskussion (10 min)

• Dela in klassen i små grupper och be dem att diskutera och dela ord som börjar på bokstäverna K-O.
• Uppmuntra till att ställa frågor och utforska relationen mellan ord och ljud.
• Samla några exempel och diskutera dem i helklass.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

• Sammanfatta de bokstäver och ljud som lärt sig under lektionen.
• Diskutera hur dessa bokstäver knyts an till vardagliga ord.
• Ställ frågor till eleverna om deras favoritbokstav från lektionen.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en “bokstavsaffisch” där de ritar en bild och skriver ett ord för varje bokstav K, L, M, N, och O. Aktiviteten hjälper dem att uttrycka och konkretisera deras nyvunna kunskap om de nya bokstäverna.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vilket ljud gör bokstaven K? Svar: “K” låter som “k”.
• Nämn ett ord som börjar på bokstaven L. Svar: “lampa”.
• Vilka bokstäver lärde vi oss idag? Svar: K, L, M, N, O.
• Skriv bokstaven M i stor bokstav. Svar: “M”.
• Nämn något som börjar med bokstaven O. Svar: “ost”.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en mening om varje bokstav K-O och illustrera det med en bild. Meningarna ska vara enkla, totalt ca 5–10 ord per mening.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att skriva en kort berättelse (minst 5 meningar) där de inkluderar alla bokstäver K-O och använder minst 3-4 ord som börjar med dessa bokstäver. Detta utmanar dem att använda och kombinera sina nya kunskaper om språket.

Förslag för nästa lektion

Bokstäver P-T. Nästa lektion fokuserar på bokstäverna P till T. Denna progression ger eleverna möjlighet att bygga vidare på tidigare bokstavsljud och ord, och förbereder dem för att hantera större variationer av ljud och bokstäver i läsande och skrivande. För att fortsätta stärka elevernas språkkunskaper är det viktigt att använda fler bokstäver i praktiska exempel och aktiviteter, och bibehålla en parallell till tidigare lärande om alfabetet.

Förberedelser

• Förbered bilder av saker som börjar med bokstäverna K-O.
• Skapa övningspapper med skrivövningar för bokstäverna.
• Samla material för bokstavsaffischer (papper, färgpennor, klistermärken).


Modern Tillbaka-knapp