Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Bokstäver och ljud (P-T)
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1-3 ska undervisningen i svenska ge eleverna möjligheter att läsa och skriva genom att fortsätta utforska sambandet mellan ljud och bokstav. Eleverna ska utveckla sina strategier för att avkoda och förstå ord och text, och de ska kunna skapa egna texter med kombination av ord och bild.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet läsa och skriva vanliga ord och meningar. De kan identifiera samband mellan ljud och bokstäver, samt återge och diskutera innehållet i texter med hjälp av bilder och andra stöd.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bokstäver P-T (10 min)
• Presentera bokstäverna P, Q, R, S och T samt deras ljud.
• Ge exempel på ord som “päron”, “ko”, “ros”, “sax”, och “troll”.
• Visa hur man skriver varje bokstav i både stor och liten stil.
Ljudlekar (15 min)
• Genomför ljudövningar där eleverna får identifiera och härma ljuden av de nya bokstäverna.
• Använd bilder eller föremål som börjar med dessa ljud för att skapa tydlighet.
• Låt eleverna turas om att ge exempel på ord som börjar med dessa bokstäver.
Skrivövningar (10 min)
• Ge övningspapper där eleverna får skriva bokstäverna P-T med handstil.
• Demonstrera korrekt skrivstil och låt dem träna i sina anteckningsböcker.
• Granska elevernas skrivning parvis och ge varandra feedback.
Samtal och diskussion (10 min)
• Dela upp klassen i små grupper. Eleverna får diskutera och dela ord som börjar på bokstäverna P-T.
• Uppmuntra till att ställa frågor och utforska relationer mellan ord och ljud.
• Samla exempel och diskutera i helklass.
Sammanfattning och avslutning (5 min)
• Sammanfatta de bokstäver och ljud som lärt sig under lektionen.
• Diskutera hur dessa bokstäver kan användas i vardagligt språk och text.
• Fråga eleverna om deras favoritbokstav från lektionen och varför.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en “bokstavsaffisch” där de ritar en bild och skriver ett ord för varje bokstav P, Q, R, S, och T. Denna aktivitet förstärker deras förståelse och kreativitet i användandet av ljud och bokstäver. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vilket ljud gör bokstaven P? Svar: “P” låter som “p”.
• Nämn ett ord som börjar på bokstaven R. Svar: “ros”.
• Vilka bokstäver lärde vi oss idag? Svar: P, Q, R, S, T.
• Skriv bokstaven S i stor bokstav. Svar: “S”.
• Ge ett exempel på något som börjar med bokstaven T. Svar: “troll”.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en mening om varje bokstav P-T och illustrera det med en bild. Meningarna ska vara enkla och totalt ca 5–10 ord per mening.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få uppdraget att skriva en kort berättelse (minst 5 meningar) där de inkluderar alla bokstäver P-T och använder 3-4 ord som börjar med dessa bokstäver. Detta tränar dem att använda och kombinera sina nya kunskaper om språket.
Förslag för nästa lektion
Bokstäver U-Ö. I nästa lektion fokuserar vi på bokstäverna U till Ö. Denna progression ger eleverna möjlighet att bygga vidare på sin kunskap och förbereda dem för att hantera fler ljud och ord i läsande och skrivande. Genom att introducera dessa bokstäver, stärker vi deras språkkunskaper ytterligare och kopplar till det tidigare lärda.
Förberedelser
• Förbered bilder av saker som börjar med bokstäverna P-T.
• Skapa övningspapper med skrivövningar för bokstäverna.
• Samla resurser för bokstavsaffischer (papper, färgpennor, klistermärken).