Lektion. Åk. 1. Svenska – Bokstäver och ljud (U-Ö)

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Bokstäver och ljud (U-Ö)

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1-3 ska undervisningen i svenska ge eleverna möjlighet att läsa och skriva genom att utforska sambandet mellan ljud och bokstav. Eleverna ska träna på att avkoda och förstå ord samt göra kopplingar till enkla texter, vilket gynnar deras språkliga utveckling och läsförståelse.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet läsa och skriva vanliga ord och meningar. Eleven kan identifiera samband mellan ljud och bokstäver, samt återge och diskutera innehållet i texter med stöd av bilder och tydliga ord.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till bokstäver U-Ö (10 min)

• Presentera bokstäverna U, V, W, X, Y och Ö samt deras ljud.
• Använd exempelord som “uggla”, “vägg”, “vatten”, “xylfon”, “yxa” och “öga”.
• Visa hur man skriver varje bokstav i både stor och liten stil.

Ljudlekar (15 min)

• Genomför ljudövningar där eleverna får identifiera och härma ljudet av de nya bokstäverna.
• Använd föremål eller bilder som börjar med dessa ljud för att skapa kopplingar.
• Låt eleverna turas om att ge exempel på ord som börjar med bokstäverna.

Skrivövningar (10 min)

• Ge eleverna övningspapper där de får skriva bokstäverna U-Ö med handstil.
• Demonstrera korrekt skrivstil och låt dem öva i sina anteckningsböcker.
• Granska skrivningen parvis och ge varandra konstruktiv feedback.

Samtal och diskussion (10 min)

• Dela klassen i små grupper och be dem diskutera och dela ord som börjar på bokstäverna U-Ö.
• Uppmuntra till att ställa frågor och utforska relationen mellan ord och ljud.
• Samla exempel och diskutera dem i helklass.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

• Sammanfatta de bokstäver och ljud som lärt sig under lektionen.
• Diskutera hur dessa bokstäver används i vardaglig kommunikation.
• Fråga eleverna om deras favoritbokstav från lektionen och varför.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “bokstavsaffisch” där de ritar en bild och skriver ett ord för varje bokstav U-Ö. Aktiviteten förstärker deras förståelse av ljud och bokstäver och låter dem använda sin kreativitet i lärandet.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vilket ljud gör bokstaven U? Svar: “U” låter som “u”.
• Nämn ett ord som börjar på bokstaven V. Svar: “vägg”.
• Vilka bokstäver lärde vi oss idag? Svar: U, V, W, X, Y, Ö.
• Skriv bokstaven W i stor bokstav. Svar: “W”.
• Ge ett exempel på något som börjar med bokstaven Ö. Svar: “öga”.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en mening om varje bokstav U-Ö och illustrera det med en bild. Meningarna ska vara enkla och totalt ca 5–10 ord per mening.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att skriva en kort berättelse (minst 5 meningar) där de inkluderar alla bokstäver U-Ö och använder 3-4 ord som börjar med dessa bokstäver. Detta uppmuntrar dem att praktisera att använda och kombinera sina nya språkkunskaper.

Förslag för nästa lektion

Läsförståelse och skriftlig produktion. I nästa lektion kan fokus ligga på läsförståelse, där vi arbetar med enkla texter som innehåller ord med de bokstäver som lärts. Eleverna kan även få skapa egna korta berättelser med hjälp av dessa ord, vilket hjälper dem att ännu bättre befästa sin förståelse av bokstäver och ljud i konkreta sammanhang. Det är viktigt att eleverna fortsätter att stärka sina läsförmågor, så de får en solid grund för allt vidare lärande i ämnet svenska.

Förberedelser

• Förbered bilder av föremål som börjar med bokstäverna U-Ö.
• Skapa övningspapper med skrivövningar för bokstäverna.
• Samla resurser för bokstavsaffischer (papper, färgpennor, klistermärken).


Modern Tillbaka-knapp