Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Svenska – Djur

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Djur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla lässtrategier för att förstå och tolka texter om djur, samt skapa egna texter där ord och bild samspelar. Det inkluderar även att eleverna får arbetet med att använda det svenska alfabetet och sambandet mellan ljud och bokstav är grundläggande.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna formulera sig och kommunicera i tal och skrift samt med andra former för kommunikation. De ska även kunna läsa och resonera om innehållet i olika texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till temat djur (10 min)

• Presentera temat för lektionen och diskutera varför djur är viktiga för oss.
• Visa bilder på olika djur och fråga eleverna om de kan namnge dem.
• Diskutera vilka djur eleverna har som husdjur eller har sett i naturen.

Gemensam genomgång av djurberättelser (15 min)

• Läs en kort berättelse om ett djur högt för klassen.
• Ställ frågor under läsningen för att kontrollera förståelse, som “Vad gör katten i berättelsen?”.
• Be eleverna att identifiera vilket djur berättelsen handlar om och dess egenskaper.

Skrivövning i grupper (15 min)

• Dela in eleverna i små grupper och ge dem ett djur att arbeta med.
• Instruera dem att skapa en enkel berättelse om sitt djur, med hjälp av bilder och ord.
• Uppmana dem att använda djurets namn och egenskaper i sin berättelse.

Presentation av grupparbeten (10 min)

• Låt varje grupp presentera sin berättelse för klassen.
• Ge positiv feedback och ställ frågor till grupperna om deras berättelser.
• Diskutera likheter och skillnader mellan djuren som presenterades.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Samla klassens reflektioner om vad de har lärt sig om djur.
• Diskutera varför djur är viktiga i vår värld.

Eleverna ska skapa sitt eget djur av återvinningsmaterial, rita bilder av det och skriva en kort presentation om det, vilket de kan använda vid nästa lektion. Aktiviteten kopplar till lektionen då eleverna får möjlighet att dela sina egna och kreativa uppfattningar om djur.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vilket djur handlade berättelsen om? (exempel: katt)
• Nämn ett husdjur. (exempel: hund)
• Vilka egenskaper hade djuret i berättelsen? (exempel: snäll)
• Vad tyckte du om att arbeta i grupp? (exempel: bra eller dåligt)
• Nämn ett djur som du vill lära dig mer om. (exempel: häst)

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (ca 50 ord) om sitt favoritdjur och ta med en bild av det djuret till nästa lektion.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja ett specifikt djur och göra en mer omfattande presentation om det, vilket kan inkludera fakta som livsmiljö, matvanor och typiska egenskaper. De ska använda både bilder och text i sin presentation.

Förslag för nästa lektion

Djur och deras livsmiljö
I nästa lektion kan eleverna få lära sig om olika livsmiljöer för djur, som skog, hav och öken. Det är relevant eftersom eleverna kommer att kunna koppla djur till deras naturliga miljö, vilket förstärker kunskapen om ekosystem och djurens betydelse.

Förberedelser

• Samla bilder på olika djur att visa under lektionen.
• Förbereda en djurberättelse att läsa.
• Se till att det finns material för skrivövningen och djurkonstruktionen.


Modern Tillbaka-knapp