Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Läsning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: “Uppfatta och använda olika typer av texter och deras språkliga och kulturella konventioner.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Betygskriterier: “Eleven kan läsa och återberätta korta texter med ett enkelt språk.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till läsning (10 min)
- Prata om vad läsning innebär och varför det är viktigt.
- Visa exempel på olika typer av texter (berättande, informativa).
- Diskutera vad vi kan lära oss av att läsa.
- Ge exempel på hur man kan ställa frågor till texten.
- Läs en kort text gemensamt som klass.
Bokprat: Favoritböcker (10 min)
- Låt elever berätta om sina favoritböcker.
- Ställ frågor om varför de gillar just dessa böcker.
- Diskutera gemensamma teman i de valda böckerna.
- Visa bilder och omslag från några populära barnböcker.
- Ge förslag på böcker som kan läsa tillsammans i klassen.
Individuell läsning (15 min)
- Ge eleverna tid att läsa en valfri bok.
- Påminn om att tänka på vad de läser, ställa frågor till sig själva.
- Be dem att markera intressanta eller svåra delar.
- Se till att varje elev har en egen bok.
- Erbjud hjälp till dem som behöver stöd i läsningen.
Återberätta och diskutera (15 min)
- Låt eleverna para ihop sig och berätta om vad de läst för varandra.
- Ställ frågor som “Vad handlade boken om?”, “Vilka karaktärer fanns?”, “Vad tyckte du om slutet?”.
- Diskutera som helklass vad de tyckte om boken.
- Uppmuntra till att ställa följdfrågor till varandra.
- Sammanfatta vilken typ av texter de läst tillsammans.
Diskussionsfrågor
- A. Vilken typ av text tycker du är roligast att läsa och varför?
- B. Hur kan vi använda läsning i vår vardag även utanför skolan?
- C. Vad är en bra historia för dig? Vad ska en berättelse ha för att du ska tycka om den?
Aktivitet
Låt eleverna skapa sin egen berättelse. De får använda valfri bok som inspiration och skriva en kort text tillsammans med en illustration. Vägled dem i att tänka på hur berättelsen ska börja, vad som händer i mitten och hur den slutar. De kan arbeta i små grupper och sedan dela sina berättelser med klassen.
Exit-ticket
- Vad var det som var mest intressant med läsningen idag? (Svar: Elever kan nämna en specifik del.)
- Vilka frågor har du om den text du läste? (Svar: Elever kan ställa en fråga.)
- Nämn en ny karaktär du lärde känna idag. (Svar: Namnet på en karaktär från boken.)
- Hur kändes det att berätta om din bok för en kompis? (Svar: Elever kan beskriva sina känslor.)
- Vad vill du läsa mer av? (Svar: Elever kan nämna en genre eller specifik bok.)
Hemuppgift
Skriv en kort berättelse om din favoritkaraktär från en bok. Beskriv karaktären, vilket äventyr den genomgår och vad som gör den speciell. Uppmuntra eleverna att illustrera sin berättelse.
Citat
”En bok är en dröm du håller i handen.” – Neil Gaiman (2008) Detta citat betonar vikten av böcker och läsning som en kreativ och inspirerande kraft i livet. Det anknyter till lektionen genom att understryka hur läsning kan föra oss till fantastiska och nya världar.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Berättande texter.” Den nästa lektionen syftar till att eleverna ska få förståelse för hur man bygger en berättelse och vad som kännetecknar en bra berättelse.