En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Svenska – Sagor

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Sagor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att införliva centrala delar av sagolitteraturen, inklusive kännetecken för sagor, såsom uppbyggnad, karaktärer och miljöbeskrivningar. Eleverna kommer att lära sig om olika sagor och deras funktioner.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och förstå enklare texter och återberätta innehållet samt ange några kännetecken i en text, såsom karaktärer och händelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sagor (10 min)

– Presentera vad en saga är och ge exempel på kända sagor som “Rödluvan” och “De tre björnarna”.
– Diskutera kännetecken för sagor, såsom fantastiska inslag och moraliska budskap.
– Läs en saga högt för klassen och låt eleverna ge respons på berättelsen.

Genomgång av sagans struktur (15 min)

– Förklara de olika delarna av en saga (inledning, konflikt, lösning och avslutning).
– Använd en konkret saga och visa hur dessa delar framträder genom exempel.
– Teckna en enkel strukturdiagram på tavlan som eleverna kan referera till.

Karaktärsanalys (15 min)

– Be eleverna att tänka på olika karaktärer i sagor och vad som gör dem speciella.
– Redogör för typiska karaktärer i sagor, såsom hjältar, skurkar och hjälpare.
– Låt eleverna ge exempel på sådana karaktärer från sagor de känner till.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Be eleverna att dela med sig av sina tankar kring den saga som lästes i början av lektionen.
– Diskutera varför sagor är viktiga och vilka budskap de förmedlar.
– Sammanfatta lektionen och klargör vad som kommer att tas upp i aktiviteten.

Aktivitet

Eleverna ska rita sin egen sagikaraktär och skriva en kort beskrivning av den, inklusive vilket slags saga den skulle kunna vara i. De ska använda kunskapen om sagans struktur och karaktärer.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vilka kännetecken har en saga?
Svar: En saga har ofta fantastiska inslag och en moralisk lärdom.
– Nämn en känd saga.
Svar: “Rödluvan”.
– Vad är sagans struktur?
Svar: Inledning, konflikt, lösning och avslutning.
– Nämn två olika karaktärer från sagor.
Svar: Hjälte och skurk.
– Varför är sagor viktiga?
Svar: De förmedlar budskap och värderingar.

Hemläxa

Eleverna ska läsa en saga hemma och skriva en kort sammanfattning av den (50-100 ord).

Fördjupningsuppgift

Eleverna får möjlighet att fördjupa sig i en specifik saga genom att skriva en egen version av den med alternativa slut eller nya karaktärer. Uppgiften syftar till att utveckla deras berättarkunskaper och kreativitet, samt att de visar förståelse för sagans struktur och budskap.

Förslag för nästa lektion

Skapa en egen saga

Den nästkommande lektionen kan handla om att eleverna själva ska få skapa och skriva sina egna sagor. Detta ger dem möjlighet att applicera kunskapen om sagans struktur och karaktärer i en praktisk övning.

Detta tema är relevant eftersom det låter eleverna använda sin kreativitet och förståelse för vänskapen och de lärdomar som sagor kan ge, vilket kopplar till det centrala innehållet om att återberätta och skapa texter.

Förberedelser

– Välj och läs igenom en saga som ska användas under lektionen.
– Förbered exempel på sagor att referera till under genomgången.
– Förbered material (ritpapper, färger, pennor) för aktivitet.


×