Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Språk och kommunikation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga. Denna förmåga innebär att förstå talat och skrivet språk samt att kunna formulera sig och samtala med andra i tal och skrift. Det centrala innehållet omfattar välbekanta ämnesområden och vardagliga situationer.
Kunskapskrav:
Eleven deltar i att undersöka och kommunicera om vardagliga ämnen och kan använda språket i enkla samtal, fråga och svara. Eleven kan också förstå och återberätta innehåll från enkla texter och samtal.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till språket (10 min)
– Presentera språket som ett verktyg för kommunikation.
– Diskutera vikten av att kunna uttrycka sig och förstå andra.
– Använd exempel från vardagen där språk är nödvändigt, till exempel i skolan och hemma.
Lyssna och förstå (15 min)
– Spela upp korta ljudklipp med barn som pratar om sina intressen.
– Fråga eleverna om vad de hörde och diskutera deras svar.
– Använd illustrationer för att förtydliga innehållet i ljudklippen.
Öva på att samtala (15 min)
– Dela in eleverna i par och ge dem ämnen att diskutera, till exempel “Min favoritmat” eller “Vad jag gör på fritiden”.
– Gå runt i klassrummet och ge vägledning och feedback under samtalen.
– Samla klassens erfarenheter och låt några elever dela med sig av vad de pratade om.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta lektionens innehåll och uppmana eleverna att dela sina tankar om vad som var roligast.
– Diskutera varför det är viktigt att vara bra på att kommunicera.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en enkel bildkonst där de ritar en scen från deras liv och skriver en kort mening om den. De ska sedan presentera sina bilder för klassen och berätta om dem. Denna aktivitet syftar till att använda språket för att beskriva och kommunicera personliga upplevelser.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
1. Vad är ett språk?
– Ett språk är ett sätt att kommunicera med varandra.
2. Kan du ge ett exempel på när vi använder språket?
– Vi använder språket när vi pratar med våra vänner eller lärare.
3. Vad pratade du om med din kompis idag?
– Svaren kan variera.
4. Varför är det viktigt att förstå vad andra säger?
– För att kunna samspela med dem och svara på rätt sätt.
5. Hur kan vi använda bilder för att berätta en historia?
– Genom att rita och lägga till text kan vi ge mer information om bilderna.
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att skriva en mening om deras favoritaktivitet och rita en bild som beskriver den. Skrivna meningar bör vara minst 5 ord långa.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att förbereda en enkel presentation om ett tema de är intresserade av, t.ex. ett husdjur de har eller en favoritbok. De ska använda både tal och bilder för att förmedla sin information.
Förslag för nästa lektion
Tema: Berätta om din familj
Denna lektion fokuserar på att eleverna tränar sin förmåga att beskriva sin familj och andra nära relationer. Innehållet ska inkludera att lära sig lämpliga ord och fraser relaterade till familjemedlemmar och att förbereda sig för att kommunicera om familjens aktiviteter och roller. Kunskapskravet för nästa lektion handlar om att kunna formulera sig i tal och skriva om kända personer i elevens liv.
Förberedelser
– Förbered ljudklipp med samtal från barn.
– Organisera bilder och material för konstaktiviteten.
– Förbered exempel på familjemedlemmar och liknande teman till nästa lektion.