Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Svenska – Språkutveckling och läsinlärning

Lektionsplanering

Årskurs: 1

Ämne: Svenska

Tema: Språkutveckling och läsinlärning

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

I denna lektion kommer fokus ligga på att bygga grundläggande språkkunskaper, däribland att bero och förstå enkla ord och meningar. Vi kommer också arbeta med att utveckla förståelse för berättande och beskrivande texter.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och förstå enkla texter samt delta i samtal om texter. Eleven visar även grundläggande förmåga att använda ord och meningar på ett adekvat sätt i kommunikation.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till bokstäver och ljud (15 min)
  • Introducera eleverna för alfabetet genom sång och rim.
  • Visa exempel på bokstäver och ljud med hjälp av bilder och konkreta objekt.
  • Ha en kort diskussion med eleverna om deras favoritbokstaver och ljud.
Berättelseskapande (15 min)
  • Ge en enkel bild eller illustration och be eleverna att berätta vad de ser.
  • Ställ öppna frågor för att stimulera deras fantasi och verbala uttryck.
  • Låt några elever dela sina berättelser för klassen.
Läsning av enkel barnbok (10 min)
  • Läs högt ur en enkel barnbok för att modellera läsningens rytm och flyt.
  • Fråga eleverna om bilderna i boken och vad de tror kommer hända härnäst.
  • Diskutera berättelsens huvudkaraktärer och händelser.
Ordlek och rim (5 min)
  • Genomför en kort lek där eleverna får skapa rim av olika ord.
  • Demonstrera hur man kan leka med ljud och ord.
  • Be elever dela sina rim och ordlekar med varandra.
Aktivitet

Eleverna får arbeta i par för att rita en egen bild och skriva en mening om vad de ritat. De ska använda sig av ett enkelt ord som de har lärt sig under lektionen. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.

Exit-ticket
  • Vilket är det första bokstaven i ditt namn?
    Svar: (Exempelvis “A” för Anna)
  • Kan du nämna ett ord som börjar med “M”?
    Svar: (Exempelvis “Mus”)
  • Vad handlar berättelsen vi läste om?
    Svar: (Exempelvis om en katt)
  • Hur många ljud kan du höra i ordet “Boll”?
    Svar: 3 ljud
  • Vilket rim kan du skapa med ordet “sol”?
    Svar: (Exempelvis “pol”)
Hemläxa

Eleverna ska rita en bild av sitt favoritdjur och skriva en mening om det. Längd: 1-2 meningar.

Fördjupningsuppgift

Som en fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppgift att skapa en egen berättelse med minst tre meningar, använda minst fem olika ord, och illustrera sina berättelser med bilder. Detta ger dem möjlighet att visa sin kreativa förmåga och språkliga utveckling.

Förslag för nästa lektion

Fortsatt språkutveckling genom samtal och berättande. Den nästa lektionen kan fokusera på att arbeta vidare med samtalstekniker och att utveckla berättande genom att använda konkreta bilder. Här kan vi också introducera dialoger och förmågan att lyssna och ställa frågor. Vi kommer att koppla innehållet till kunskapskravet för att eleverna ska kunna delta aktivt och uttrycka sina tankar i samspelen.

Förberedelser
  • Förbereda bilder och objekt som exemplifierar bokstäver och ljud.
  • Välja ut en enkel barnbok för högläsning.
  • Skapa exempel på rim och ordlekar som kan delegeras under lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×