Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 2. Engelska – Familjemedlemmars yrken

Lektionsplanering: Utforska familjemedlemmars yrken

Årskurs: 2

Ämne: Engelska

Tema: Utforska familjemedlemmars yrken

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till olika yrken och familjemedlemmars arbete. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika yrken och beskriva vad man gör inom dessa yrken.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika yrken på engelska och förklara vad varje yrke innebär. De ska också kunna använda dessa ord i enkla meningar och diskutera sina egna eller familjemedlemmars yrken.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till yrken (10 min)

  • Visa bilder av olika yrken, såsom lärare, läkare, brandman, frisör, ingenjör och kock.
  • Säg namnen på varje yrke och låt eleverna upprepa efter dig.
  • Diskutera kort vad varje yrkesutövare gör. Fråga exempelvis “What does a doctor do?” och diskutera svaret.
  • Ställ frågor som “Do you know anyone who works as a teacher?” för att motivera dem till diskussion.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Dela ut kort med bilder av olika yrken och skrivna ord.
  • Låt eleverna para ihop bilderna med rätt ord.
  • Genomför en aktiv övning där eleverna visar upp sitt kort och förklarar yrket för klassen.
  • Diskutera även yrkets betydelse och varför det är viktigt.

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att göra en “yrkesprofil” där de skriver ner och ritar en bild av en familjemedlem som arbetar inom ett visst yrke. De ska inkludera information om vad personen gör på jobbet.
  • Varje elev får presentera sin yrkesprofil för klassen och berätta om sin familjemedlem och deras arbete.
  • Organisera en “rollspelsaktivitet” där eleverna får agera olika yrken och genomföra en kort dialog baserat på vad de gör.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta lektionens fokus och vad eleverna har lärt sig om olika yrken.
  • Diskutera hur yrken kan variera inom familjer och i samhället.
  • Fråga eleverna om de har något yrke de skulle vilja ha när de blir stora och varför.
  • Avsluta med att repetera orden och fraserna kopplade till yrken.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilket yrke skulle du vilja ha när du blir stor? Varför?
  • B. Vet ni vilket yrke er pappa eller mamma har? Berätta vad de gör!
  • C. Om ni fick välja ett helt annat yrke för en dag, vad skulle det vara?

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort berättelse om en dag i livet av en person som har ett yrke. De ska inkludera aktiviteterna som personen gör och vilket yrke det handlar om. Denna aktivitet hjälper dem att använda de nya ord och fraser de lärt sig i ett sammanhang.


Modern Tillbaka-knapp
×