Lektionsplanering: Kläder och accessoarer
Årskurs: 2
Ämne: Engelska
Tema: Kläder och accessoarer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till olika kläder och accessoarer. Eleverna kommer att lära sig att namnge olika plagg och accessoarer, samt beskriva vad de används till.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika kläder och accessoarer på engelska och använda dessa ord i meningar. De ska också kunna diskutera sina favoritkläder och stilar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kläder och accessoarer (10 min)
- Visa bilder av olika kläder som tröjor, byxor, klänningar, skor och accessoarer som hattar, väskor och halsdukar.
- Säg namnen på varje plagg och låt eleverna upprepa efter dig.
- Diskutera kort vad vi använder dessa kläder till och i vilka väder de är lämpliga. Ställ frågor som “What do you wear when it’s cold?” för att engagera eleverna.
Ordförrådsövning (10 min)
- Dela ut kort med bilder av olika kläder och accessoarer.
- Låt eleverna para ihop bilderna med rätt ord.
- Genomför en interaktiv övning där eleverna visar sina kort och säger vad klädesplagget eller accessoaren heter.
- Använd spel som “Simon Says” där eleverna ska lyssna på kläder som nämns och visa en bild eller en verklig sak.
Praktisk aktivitet (15 min)
- Eleverna får i uppgift att skapa en “klädbok” där de ritar och namnger sina favoritkläder och accessoarer.
- Be dem att inkludera en beskrivning av vad de gillar med varje plagg.
- Varje elev får möjlighet att presentera sin klädbok för klassen och berätta om sin stil.
- Organisera en liten modeshow där eleverna kan visa upp olika kläder och accessoarer de har på sig på en lekfullt sätt.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta lektionens fokus och vad eleverna har lärt sig om kläder och accessoarer.
- Diskutera varför vi bär olika kläder och hur stilar skiljer sig beroende på kulturer och tillfällen.
- Fråga eleverna vad deras favoritkläder är och vad de brukar använda till olika tillfällen.
- Avsluta med att repetera de klädesord och fraser som de har lärt sig under lektionen.
Diskussionsfrågor
- A. Vilken klädesplagg gillar du mest och varför?
- B. Hur klär du dig för skoldagen och varför?
- C. Om du fick designa en egen klädeskollektion, hur skulle den se ut?
Aktivitet
Eleverna ska på egen hand rita en outfit för en speciell händelse, exempelvis en födelsedagsfest eller en utflykt. De ska skriva ner vad varje plagg heter på engelska och ge en kort beskrivning av outfitens stil och syfte. Denna aktivitet hjälper dem att knyta samman kreativitet med språkligt lärande.