En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Engelska – Mat och dryck

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Engelska
Tema: Mat och dryck

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på att namnge och beskriva olika typer av mat och dryck, samt hur man pratar om sina preferenser. Eleverna kommer att läsa och höra enkla texter som handlar om mat och dryck, samt träna på att uttrycka vad de gillar eller ogillar.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna delta i sina samtal om mat och dryck och uttrycka sina åsikter med hjälp av korta fraser. De bör kunna förstå och återge innehåll från enklare texter och bilder relaterade till mat.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mat och dryck (10 min)

– Presentera temat “Mat och dryck” och diskutera vilka typer av mat och dryck eleverna känner till.

– Visa bilder på olika livsmedel och be eleverna namnge dem.

– Diskutera vilka typer av mat och dryck de gillar och varför.

Lyssning på en berättelse om mat (15 min)

– Läs en kort berättelse eller text som handlar om att förbereda mat, exempelvis en receptberättelse.

– Stanna upp för nyckelord och be eleverna att förklara vad som händer i berättelsen.

– Fråga dem vilka ingredienser som nämns.

Sång om mat (10 min)

– Lär eleverna en enkel sång som handlar om mat, t.ex. “I Like to Eat Apples and Bananas”.

– Diskutera vad sången handlar om och fråga eleverna vad de gillar att äta.

– Engagera klassen genom att sjunga och göra teater för att illustrera maten.

Praktisk aktivitet – Matpreferenser (10 min)

– Dela ut bilder av olika livsmedel och be varje elev att välja sina favoriter.

– Be eleverna att arbeta i par och låta dem diskutera sina val, och varför de gillar just de livsmedlen.

– Låt några elever dela sina preferenser med klassen för att öva på att uttrycka åsikter.

Avslutning och reflektion (5 min)

– Samla klassen och be dem dela med sig av vad de lärt sig om mat och dryck under lektionen.

– Diskutera variationen av smaker och hur olika kulturer har olika typer av mat.

– Betona vikten av att äta en varierad kost.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “matdagbok”, där de ritar sina favoritmaträtter och skriver en kort text om dem. Texten ska innehålla vad rätten heter, vilka ingredienser som ingår och varför de gillar den. Denna aktivitet uppmuntrar kreativitet och ger dem möjlighet att använda engelska i ett personligt sammanhang.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vad är din favoriträtt?

– Svar: [Rätten].

– Vilka ingredienser finns i din favoriträtt?


×