Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 2. Historia – Människors levnadsvillkor förr i tiden

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Historia
Tema: Människors levnadsvillkor förr i tiden

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: Undervisningen ska behandla skildringar av människors liv och levnadsvillkor i olika tider, med fokus på barns liv och deras vardagliga aktiviteter förr i tiden. Eleverna ska också läsa och diskutera texter och bilder som illustrerar dessa levnadsvillkor.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva hur barns liv såg ut förr i tiden och delta i samtal om olika aspekter av deras liv. Eleven kan också ge exempel på aktiviteter och lekar som var vanliga.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till barns liv förr i tiden (10 min)

  • Presentera lektionens tema genom att ställa frågor som: “Vad tror ni att barn gjorde för länge sedan?”
  • Använd bilder och exempel från barnlitteratur som visar hur barn lekte, gick i skolan och arbetade förr.
  • Diskutera med eleverna vad som liknar och skiljer sig från deras egna liv.

Litterär genomgång: Skildringar av barns liv (15 min)

  • Läs en kort berättelse från en bok som handlar om ett barn som levde förr. Exempelvis en berättelse om livet under medeltiden.
  • Fråga eleverna om barnets känslor och tankar i berättelsen.
  • Diskutera hur det kan ha varit att vara barn då jämfört med nu.

Praktisk aktivitet: Lekar förr i tiden (15 min)

  • Presentera traditionella lekar från förr, som exempelvis “kull” och “hoppa säck”.
  • Dela in eleverna i små grupper där de får prova en eller två av dessa lekar.
  • Låt eleverna reflektera över känslan av att leka utan tekniska hjälpmedel.

Diskussionsmoment (5 min)

  • Samla klassen igen och diskutera vad de tycker var roligast, svårast eller mest intressant med att leka förr.
  • Fråga om vad de tror barns liv ser ut idag och hur det skiljer sig från det förflutna.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

  • Gå igenom de viktigaste punkterna kring barns liv förr.
  • Ställ frågor om vilka ämnen och aktiviteter de vill lära sig mer om.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att rita en bild som visar hur de föreställer sig att barn lekte på medeltiden. De ska också skriva en kort mening om vilken lek de skulle vilja prova.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vilken lek tyckte du verka roligast? Svar: (Exempel: “Kull”).
  • Hur tror du att barn hade det i skolan förr? Svar: (Övergripande reflektion).
  • Nämn en sak som skiljer sig åt mellan barn idag och barn förr. Svar: (Exempel: “Barn brukade arbeta mer”).
  • Vad var det mest intressanta du lärde dig idag? Svar: (Övergripande reflektion).
  • Skulle du vilja leva som barn förr? Varför/varför inte? Svar: (Exempel: “Ja, för jag vill leka ute hela dagen”).

Hemläxa

Skriv en kort text (100-150 ord) om en aktivitet du ofta gör. Tänk på att beskriva vad du gör och varför du tycker om det. Jämför gärna med en aktivitet som barn gjorde förr.

Fördjupningsuppgift

Eleven kan skapa ett collage som representerar olika lekar och aktiviteter som barn gjorde förr. De kan inkludera bilder från tidiga källor eller teckningar och skriva korta texter som förklarar varje aktivitet.

Förslag för nästa lektion

Utforska olika kulturers liv. Föreslå en lektion som fokuserar på hur barn i olika kulturer lever och vad deras livssituationer ser ut. Eleverna ska få exempel från olika länder och diskutera både likheter och skillnader med sina egna liv. Denna lektion är relevant för att öka förståelsen för kulturell mångfald, och ge eleverna en djupare insikt i hur barns liv kan variera globalt.

Förberedelser

  • Förbereda och samla bilder och litteratur som handlar om barns liv förr.
  • Samla material för collage- eller teckningsuppgiften.
  • Planera traditionella lekar som kan genomföras i klassrummet eller på skolgården.

Modern Tillbaka-knapp
×