Lektion. Åk. 2. Matematik – Multiplikation och Division

Lektionsplanering i Matematik

Årskurs: 2

Ämne: Matematik

Tema: Multiplikation och Division

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

I årskurs 2 ska eleverna fortsätta att utveckla sina kunskaper inom multiplikation och division. Undervisningen ska fokusera på att förstå och använda dessa räknesätt som en förlängning av addition och subtraktion. Eleverna ska också lära sig att känna igen mönster och jämföra resultat samt förbereda sig för problemlösning där multiplikation och division ingår.

Kunskapskrav:

Eleven kan utföra och redovisa enklare uppgifter inom multiplikation och division, och kan använda matematiska begrepp med viss säkerhet. Eleven ska kunna beskriva sina lösningar och göra rimlighetsbedömningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till multiplikation (10 min)

  • Vad är multiplikation och hur relaterar det till addition?
  • Ge exempel på vad multiplikation innebär i praktiska situationer (t.ex. grupper av föremål).
  • Visualisera multiplikation med hjälp av diagram och gruppering av föremål.

Praktiska övningar i multiplikation (15 min)

  • Dela upp eleverna i små grupper och ge dem olika problem med multiplikation att lösa, exempelvis: “Hela klassen ska ha 5 nya leksaker var, hur många leksaker behövs?”
  • Låt dem använda konkreta material (block eller bollar) för att representera multiplikation.
  • Diskutera hur de löste sina problem och vilka strategier de använde.

Introduktion till division (10 min)

  • Vad innebär division? Berör dess relation till multiplikation.
  • Använd konkreta exempel, som att dela någonting jämnt mellan grupper.
  • Visualisera division genom att använda diagram för att förklara hur delar av helheten uppdelas.

Övningar i division (15 min)

  • Låt eleverna öva på uppgifter där de ska dela upp föremål i lika stora grupper (t.ex. 12 äpplen bland 4 barn).
  • Diskutera hur division används för att lösa problem och göra jämförelser.
  • Samla klassen och diskutera olika divisionsexempel och metoder för att hitta lösningarna.

Aktivitet

En aktivitet kan vara att spela “multiplikations- och divisionsspelen”, där eleverna deltar i stationer inriktade på att lösa problem kopplade till multiplikation och division. De kan använda kort, brädspel eller digitala verktyg för att öva och förstärka koncepten. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad betyder multiplikation? (Svar: Att addera en viss mängd flera gånger)
  • Hur kallar vi det när vi delar upp något i lika stora delar? (Svar: Division)
  • Kan du ge ett exempel på multiplikation? (Svar: 3 x 4 = 12)
  • Vad gör vi när vi dividerar 20 av 5? (Svar: Vi får 4)
  • Varför är multiplikation och division viktiga? (Svar: För att kunna lösa problem som involverar grupper och jämna fördelningar)

Modern Tillbaka-knapp