Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Matematik – Kort division

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Tema: Kort division

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar kort division med hela tal, inklusive divisionens grundläggande egenskaper och procedurer för att lösa division med rest. Eleverna ska även få kunskap om hur division relaterar till multiplikation samt använda division i praktiska situationer.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet utföra korta divisioner med hela tal och kan välja lämpliga metoder för att lösa divisionsuppgifter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kort division (10 min)

– Beskriv vad kort division är och varför det är viktigt att kunna.
– Demonstrera kort division med ett exempel på tavlan.
– Gå igenom termer som “divisor”, “dividend” och “kvot”.

Genomgång av metodik (15 min)

– Visa steg-för-steg hur man genomför en kort division.
– Använd exempel som eleverna kan relatera till, till exempel att dela upp föremål i en klass.
– Diskutera vanliga misstag och hur man kan undvika dem.

Praktiska övningar (15 min)

– Ge eleverna korta divisioner att lösa i grupper.
– Uppmuntra eleverna att diskutera sina strategier och svar med varandra.
– Ge stöd och vägledning till grupper som behöver extra hjälp.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Gå igenom några exempel från elevernas arbete och diskutera olika lösningar.
– Fråga om det finns några oklarheter eller frågor som behövs klargöras.
– Sammanfatta lektionens centrala punkter.

Aktivitet

Eleverna får arbeta i par och skapa egna korta divisionsuppgifter för varandra. De ska anpassa svårighetsgraden efter sin egen förmåga och byta uppgifter för att lösa varandras problem. Aktiviteten syftar till att konsolidera deras förståelse av division genom praktisk tillämpning och samarbete.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är kort division?
Svar: En metod för att dela ett tal i mindre delar.

– Vilka termer används i kort division?
Svar: Dividend, divisor, kvot.

– Vad är ett vanligt misstag vid kort division?
Svar: Att glömma att sätta in resten om det inte går jämnt.

– Hur kan vi använda division i vardagen?
Svar: Vid delning av resurser, som mat eller föremål, bland en grupp.

– Vad är sambandet mellan multiplikation och division?
Svar: Division är den omvända processen till multiplikation.

Hemläxa

Eleverna ska göra ett skriftligt arbete där de löser 5 stycken korta divisionsuppgifter som de har skapat själva. Varje uppgift ska ha en kort förklaring av hur man löser den.
Längd: 150-200 ord.

Fördjupningsuppgift

Elever som vill fördjupa sina kunskaper kan få i uppdrag att utforska och förklara sambandet mellan division och multiplikation genom att skapa en presentation. De kan använda exempel från verkliga livet för att illustrera sina poänger och diskutera hur dessa operationer är relaterade.

Förslag för nästa lektion

Arbeta med rest i division

Den nästa lektionen kan fokusera på hur man arbetar med rest i division och varför det är viktigt att förstå hur man hanterar rester. Denna lektion bör täcka olika strategier för att lösa problem där rester uppkommer och sig att eleverna får en djupare förståelse för divisionens tillämpning. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att kunna utföra division med hela tal och hantera problematiska situationer där rest behövs beaktas.

Förberedelser

– Förbered exempeluppgifter för genomgång och praktiska övningar.
– Skapa arbetsblad för elevernas aktiviteter.
– Organisera klassrummet för grupparbete och diskussion.


Modern Tillbaka-knapp
×