Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: SO
Tema: Vänskap och konflikter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla betydelsen av kamratskap och vänskap, samt hur man hanterar konflikter och regler för sociala relationer. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över vardagliga situationer och samspel.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i samtal och uttrycka sina åsikter och känslor i relation till sina upplevelser, samt ge exempel på hur man kan bemöta och lösa konflikter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till avsnittet (10 min)
- Ge en kort sammanfattning av avsnittet “Varför är Ville så bråkig?” och dess centrala teman.
- Diskutera vad det innebär att vara en god vän och hur vänskap kan påverkas av bråk och konflikter.
Gruppera diskussioner (15 min)
- Dela upp klassen i grupper och låt dem diskutera sina egna erfarenheter av vänskap och bråk.
- Be grupperna att tänka på specifika situationer där de hanterat konflikter.
Sammanställning av tankar (10 min)
- Samla klassens åsikter och insikter från gruppdiskussionerna.
- Dokumentera vad de kommit fram till om hur man kan lösa konflikter och bygga starka vänskapsband.
Avslutande reflektion (5 min)
- Ställ några frågor för att få eleverna att reflektera över deras lärande under lektionen.
- Fråga dem om de lärt sig något nytt om hur man är en god vän.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en “Vänskapsplakat” där de skriver ner regler för hur man ska vara en bra vän utifrån diskussionerna i klassen. De kan också inkludera bilder som illustrerar vänskapliga beteenden.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
- Vad är viktigt i en vänskap? (Att vara snäll och förstående.)
- Vad gör du om du bråkar med en vän? (Pratar med dem för att lösa konflikten.)
- Nämn en regel för att vara en god vän. (Att lyssna på varandra.)
- Hur kan du hjälpa en vän som är ledsen? (Genom att trösta dem.)
- Vad har du lärt dig idag? (Mer om att lösa konflikter och vad vänskap innebär.)
Hemläxa
Skriv en kort berättelse (ca 100–150 ord) om en gång då du hade en konflikt med en vän och hur ni löste det tillsammans.
Fördjupningsuppgift
Skapa en dialog mellan två vänner som går igenom en konflikt och hur de löser den. Texterna ska skrivas med tydliga känslor och tankar från båda sidor för att visa empati och förståelse.
Förslag för nästa lektion
Tema: Att lyssna och kommunicera. Nästa lektion kan fokusera på vikten av aktivt lyssnande i vänskap och hur detta kan förbättra relationer. Lektionen kan inkludera rollspel där eleverna övar på att lyssna och ställa frågor för att förstå varandra bättre.
Detta tema är relevant eftersom det bygger vidare på vad eleverna lärt sig om vänskap och konflikthantering. Det centrala innehållet knyter an till att bygga goda kommunikativa förmågor och att främja positiva relationer.
Förberedelser
- Se till att avsnittet “Varför är Ville så bråkig?” spelas upp vid lektionens början.
- Förbered material för “Vänskapsplakat”, inklusive papper och färgpennor.
- Tänk igenom frågor för avslutande reflektion som kopplar till dagens lektion.