Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 2. Svenska – Faktatext

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Faktatext

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer vi att utforska faktatexter och hur de är uppbyggda. Vi kommer att titta på hur man kan sortera och organisera information i en faktatext, samt att förstå skillnaden mellan fakta och fiktion.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss vägledning skriva enkla faktatexter med sammanhängande information och använder då olika källor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till faktatexter (10 min)

– Förklara vad en faktatext är och ge exempel på situationer där faktatexter används.
– Berätta om skillnaden mellan faktatexter och skönlitteratur för att förtydliga begreppen.
– Presentera vanliga kännetecken för en faktatext, som rubrik, stycken och bilder.

Gemensam läsning av faktatext (15 min)

– Läs en kort faktatext tillsammans med klassen.
– Stanna upp för att diskutera svåra ord och begrepp.
– Identifiera olika delar av texten tillsammans, såsom rubrik, fakta och bilder.

Skriva en egen faktatext (15 min)

– Ge tydliga instruktioner om hur eleverna ska skriva en egen faktatext.
– Uppmana dem att tänka på vad de vill berätta om och hur de kan organisera sin text.
– Ge exempel på stödfrågor för att hjälpa dem strukturera sin text, såsom “Vad handlar min text om?” och “Vilka fakta ska jag ta med?”

Reflektion och diskussion (10 min)

– Låt eleverna dela sina idéer och tankar om faktatexter.
– Diskutera hur de kan använda sina egna erfarenheter för att förbättra sina faktatexter.
– Sammanfatta lektionen och gå igenom vad vi lärt oss.

Eleverna ska skriva en kort faktatext om ett djur de gillar. De ska inkludera minst tre fakta om djuret samt rita en bild av det. Syftet med denna aktivitet är att ge eleverna möjlighet att tillämpa sina kunskaper om faktatexter och att öva på att organisera information.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är en faktatext?
En faktatext är en text som ger information om ett ämne och baseras på fakta.
– Nämn två kännetecken för en faktatext.
Rubrik och stycken.
– Hur kan man organisera information i en faktatext?
Genom att använda rubriker, stycken och listor.
– Varför är det viktigt att veta skillnaden mellan fakta och fiktion?
För att kunna förstå och lita på information, och veta när man läser berättelser.
– Ge ett exempel på en källa där man kan hitta fakta.
En faktabok, en webbplats eller en encyklopedi.

Hemläxa

Skriv en faktatext på 100–150 ord om ditt favoritdjur. Inkludera minst tre intressanta fakta om djuret.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att skapa en faktasamling om ett djur där de beskriver djurets livsmiljö, föda och beteende. De ska använda olika källor, som böcker och internet, och strukturera sin text med rubriker för varje del.

Förslag för nästa lektion

Tema: Att läsa och förstå faktatexter

I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur vi tolkar och förstår faktatexter. Vi kommer att träna på läsförståelse genom att diskutera texter och svara på frågor om innehållet. Detta kommer att ge eleverna en bättre förmåga att extrahera information från faktatexter och förstå dess betydelse. Kunskapskrav som berörs kommer att handla om att kunna återge innehåll och diskutera information från texter.

Förberedelser

– Välj en kort faktatext att läsa tillsammans med klassen.
– Skriv ut eller ha tillgång till bilder av djur som eleverna kan använda i sina faktatexter.
– Förbered exempel på faktatexter och deras strukturer för att visa under lektionen.


Modern Tillbaka-knapp
×