Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Läsförståelse
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att läsa och förstå texter genom gemensam och enskild läsning samt avkodning av ord och meningar. Eleverna ska också få möjlighet att diskutera texter och deras budskap, vilket innebär att jämföra med egna erfarenheter för att öka förståelsen.
Kunskapskrav
Eleven läser och återger innehållet i olika texter med godtagbar förståelse. Eleven kan också göra enklare kopplingar mellan textens innehåll och egna erfarenheter, samt visa viss förmåga att reflektera över budskapet i olika skönlitterära och sakprosatexter.
Lärarledda instruktioner
Väcka intresse för texter (10 min)
- Diskutera med eleverna vad de tycker om att läsa och vilka böcker de gillar.
- Introducera ett par exempel på böcker som är populära i deras ålder.
- Fråga eleverna om de har egna berättelser de skulle vilja läsa om.
Gemensam läsning av en text (15 min)
- Läs en utvald text högt för klassen.
- Stanna upp för att ställa frågor och be eleverna att förutsäga vad som kommer hända härnäst.
- Använd bilder från boken för att stödja texten och öka förståelsen.
Diskussion och reflektion (10 min)
- Låt eleverna dela sina tankar och känslor om texten.
- Diskutera karaktärer, händelser och budskap, och koppla det till egna upplevelser.
- Ställ frågor som “Vad skulle du ha gjort om du var i Karaktärens skor?” för att stimulera reflektion.
Skrivpraktik: Återberätta texten (10 min)
- Be eleverna skriva en kort återberättelse av texten, både i ord och med stöd av en illustration.
- Diskutera hur de valt att återberätta historien.
- Dela exempel på hur ogrupperade tankar kan bli en sammanhängande berättelse.
Avslut och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta lektionen och fråga vad eleverna lärde sig om läsning och svårigheterna de stött på.
- Betona hur viktigt det är att återberätta och diskutera för att förstå bättre.
Aktivitet
Eleverna ska i mindre grupper skapa en ny berättelse utifrån en karaktär från texten. De ska bestämma karaktärens mål och utmaningar. Detta främjar kreativitet och förståelse av djupare teman i texten.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
- Vilken karaktär tyckte du mest om och varför? Svar: (Elevens eget svar)
- Vad hände i berättelsen? Svar: (Elevens eget svar)
- Vad handlar textens budskap om? Svar: (Elevens eget svar)
- Hur kände du när du läste texten? Svar: (Elevens eget svar)
- Kan du ge ett exempel på något du skulle vilja göra om du var karaktären? Svar: (Elevens eget svar)
Hemläxa
Som hemläxa kan eleverna få i uppgift att läsa en annan text hemma och skriva en kort sammanfattning (5 meningar) av vad den handlar om.
Fördjupningsuppgift
För eleverna som är mer avancerade kan en fördjupningsuppgift ges i att analysera en annan text och diskutera dess teman och budskap i en muntlig presentation för klassen.
Förslag för nästa lektion
Tema: Jämförelse av berättelser. I nästa lektion kan vi fokusera på att jämföra två olika texters budskap och karaktärer för att identifiera likheter och skillnader. Detta hjälper eleverna att utveckla kritiskt tänkande och djupare analys av texter.
Förberedelser
- Välj och förbered en passande text för gemensam läsning.
- Skapa en lista med diskussionsfrågor som kan användas under lektionen.
- Förbered papper och färgpennor för elevernas skrivpraktik.