Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Teknik
Tema: Hållbarhet och återvinning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på vikten av hållbarhet i teknik och hur återvinning bidrar till en hållbar framtid. Eleverna kommer att lära sig om olika material, deras egenskaper och hur man kan återvinna och återanvända dem.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för skillnader mellan olika material och deras användning i teknik. Eleven kan även ge exempel på hur återvinning och hållbara val påverkar miljön.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbarhet (10 min)
• Definiera begreppet hållbarhet och varför det är viktigt för vår planet.
• Diskutera vilken påverkan teknik och materialval har på miljön.
• Ställ frågor som: “Vad är hållbarhet för dig?” och “Kan ni ge exempel på hållbart beteende?”
Genomgång av återvinning (15 min)
• Presentera olika typer av material (plast, papper, glas, metall) och deras återvinningsprocess.
• Diskutera hur lång tid det tar för olika material att brytas ner i naturen.
• Visa bilder eller videor av återvinningsanläggningar för att illustrera processen.
Gruppdiskussion (10 min)
• Dela in eleverna i små grupper och ge dem ett material att diskutera (t.ex. plast eller papper).
• Låt dem komma på idéer om hur det materialen kan återvinnas och användas på nya sätt.
• Sammanställ deras idéer på tavlan.
Praktisk aktivitet: Återvinning i klassrummet (10 min)
• Instruera eleverna att samla in återvinningsbart material från klassrummet eller skolan i grupper (som papper, plastflaskor eller glas).
• Diskutera hur de kan använda detta material i en kreativ byggaktivitet.
Avslutande reflektion (5 min)
• Be grupperna presentera kort vad de lärt sig och sina tankar om återvinning.
• Diskutera vikten av att tänka på hållbarhet i vår vardag och hur var och en kan bidra.
Aktivitet
Eleverna ska använda det insamlade återvinningsmaterialet för att skapa en egen produkt (som en leksak, en dekoration eller något praktiskt) som främjar hållbarhet. De ska dokumentera sin designprocess och sina tankar om hållbarhet.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
• Vad betyder hållbarhet?
Svar: Hållbarhet innebär att leva på ett sätt som inte skadar miljön, så att framtida generationer kan ha det bra.
• Vilka material kan vi återvinna?
Svar: Vi kan återvinna plast, papper, glas och metall.
• Hur lång tid tar det för plast att brytas ner i naturen?
Svar: Det kan ta flera hundra år för plast att brytas ner.
• Ge exempel på något du har sett som är gjort av återvunnet material.
Svar: Jag har sett leksaker som är gjorda av återvunnen plast.
• Vad kan du göra i ditt liv för att vara mer hållbar?
Svar: Jag kan återvinna mer och använda färre engångsprodukter.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort text (50-100 ord) om vad de lärt sig om hållbarhet och återvinning samt ge exempel på hur de kan bidra till en hållbar framtid.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan skapa en affisch eller presentation om ett specifikt material (t.ex. plast eller papper) som de fokuserar på, där de beskriver dess livscykel från tillverkning, användning, återvinning till slutligt nedbrytning. De ska också ge exempel på vad som kan göras för att förbättra återvinningsprocessen.
Förslag för nästa lektion
“Energikällor och deras påverkan på miljön”
I nästa lektion kan vi dyka djupare in i energikällor, både förnybara och icke-förnybara, och hur dessa påverkar vår miljö. Lektionen kommer att koppla samman med temat hållbarhet och ge eleverna en förståelse för olika sätt att producera och använda energi på ett hållbart sätt.
Förberedelser
• Samla in återvinningsmaterial i klassrummet för den praktiska aktiviteten.
• Förbereda presentationsmaterial om olika material och återvinningsprocesser.
• Samordna med skolans återvinningssystem för att se vad som kan samlas in och återvinnas.