Lektion. Åk. 2. Teknik – Vad är teknik?

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Teknik
Tema: Vad är teknik?

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1-3 ska undervisningen i teknik syfta till att eleverna utvecklar kunskap om tekniska system och hur de anpassas efter människans behov. Det centrala innehållet omfattar även några föremål i elevernas vardag, deras funktioner, samt säkerhet vid användning av teknik, exempelvis elektricitet och internet.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva hur några tekniska lösningar används och fungerar, samt genomföra enklare teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till teknikens betydelse (10 min)

– Diskutera vad teknik innebär och dess roll i vardagen.
– Ge exempel på olika tekniska lösningar som eleverna använder dagligen, som leksaker eller hushållsapparater.
– Fråga eleverna om de kan ge exempel på hur teknik har förändrats över tid.

Presentation av tekniska system (10 min)

– Visa bilder eller objekt av tekniska system som eleverna kan relatera till, såsom cyklar, datorer eller köksmaskiner.
– Förklara hur dessa föremål är anpassade efter människans behov och hur de fungerar.
– Diskutera säkerheten vid användning av teknik och vikten av att följa instruktioner.

Genomgång av tekniska begrepp (10 min)

– Introducera grundläggande tekniska begrepp, som mekanik, elektronik och programmering.
– Använd konkreta exempel för att förklara dessa begrepp så att de blir begripliga för eleverna.
– Låt eleverna ställa frågor om begreppen och deras tillämpningar.

Diskussion om hållbarhet i teknik (5 min)

– Prata kort om hur tekniska lösningar kan påverka miljön och vikten av hållbar teknik.
– Ge exempel på hur vissa tekniska framsteg har lett till både positiva och negativa effekter på samhället.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

– Fråga eleverna vad de har lärt sig om teknik under lektionen.
– Samla in elevernas tankar och reflektioner om teknikens påverkan och betydelse.

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i grupper för att skapa en enkel teknisk modell av något de har lärt sig under lektionen, exempelvis en mekanism eller ett system som de kan konstruera med material som papper, lim och pappersrör. De ska dokumentera sina idéer och resultat med skisser och korta förklaringar.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vad är teknik?
Teknik är verktygen och systemen vi använder för att underlätta vårt liv och lösa problem.

– Ge ett exempel på en teknisk lösning i din vardag.
Till exempel en cykel som hjälper mig att transportera mig snabbare.

– Vad friskare är viktigt när man använder teknik som elektricitet?
Att följa säkerhetsinstruktioner och vara försiktig för att undvika olyckor.

– Hur kan teknik påverka miljön?
Teknik kan både hjälpa till att skydda miljön men också förstöra den om den inte används på rätt sätt.

– Vilka tekniska begrepp lärde du dig idag?
Till exempel mekanik och elektronik.

Hemläxa

Skriv en kort text (100-150 ord) där du beskriver en teknisk lösning som du använder varje dag. Berätta hur den fungerar och varför den är viktig för dig.

Fördjupningsuppgift

Eleven kan välja ett tekniskt område, exempelvis robotteknik eller förnybar energi, och göra en djupgående undersökning. Detta kan innefatta att skapa en presentation om hur denna teknik används idag och spekulera kring dess framtida utveckling.

Förslag för nästa lektion

Tema: Grundläggande mekanik

I nästa lektion kan vi utforska de grundläggande mekaniska principerna som påverkar hur föremål fungerar i vår vardag. Lektionen bör också täcka hur olika mekaniska system samverkar och exempel på enkla maskiner.

Att gå vidare med mekanik är relevant då det ger eleverna möjlighet att koppla sina kunskaper om teknik till praktiska och konkreta exempel i sin omgivning, vilket är en del av det centrala innehållet inom teknik för årskurs 2.

Förberedelser

– Samla material till aktiviteten (papper, lim, pappersrör).
– Förbereda bilder eller modeller av tekniska system för presentationen.
– Planera för diskussionstur och reflektion för att engagera eleverna.


×