En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Teknik – Vad är teknik?

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Teknik
Tema: Vad är teknik?

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna en förståelse för vad teknik är och hur teknik används i deras vardag. Eleverna ska också få möjlighet att reflektera över olika tekniska lösningar.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på olika tekniska lösningar och beskriva deras funktion i vardagen.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till teknik (10 min)

– Presentera begreppet teknik genom att förklara att det handlar om verktyg och metoder som gör livet enklare.
– Använd exempel från elevernas vardag, såsom cyklar, datorer eller köksredskap som de känner till.
– Ställ öppna frågor till eleverna kring vad de förstår med teknik och hur de använder den.

Teknikens roll i vardagen (15 min)

– Diskutera hur olika tekniker används i olika sammanhang, till exempel i hemmet, på skolan och i samhället.
– Använd bilder eller filmklipp för att illustrera exempel på teknik i olika miljöer.
– Får eleverna att ge egna exempel på tekniska lösningar de ser runt omkring sig.

Gruppdiskussion om teknik (15 min)

– Dela in eleverna i små grupper och ge dem i uppdrag att diskutera en teknik de gillar.
– Be grupperna att tänka på motsvarande frågor: Vad gör tekniken? Hur används den? Varför är den bra?
– Varje grupp får kort presentera sin teknik för klassen efter diskussionen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Återkoppla till lektionens mål och gå igenom huvudpunkterna vi har gått igenom.
– Diskutera vad teknik betyder för dem och hur den påverkar deras liv.
– Ställ frågor som ”Vad skulle vi göra utan teknik?” för att stimulera reflektion.

Aktivitet

Eleverna får rita en bild av en teknik de gillar och skriva en kort beskrivning av vad tekniken gör och hur den används. Detta kopplar väl till lektionens tema genom att eleverna får konkretisera och uttrycka sin förståelse för teknik.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vad är teknik?
Svar: Teknik är verktyg och metoder för att lösa problem och göra livet enklare.

– Ge ett exempel på en teknisk lösning.
Svar: Cykel, dator, eller mobiltelefon.

– Hur använder vi teknik i vardagen?
Svar: Vi använder teknik till att åka, kommunicera, städa, osv.

– Varför är teknik viktigt?
Svar: Den gör många saker enklare och hjälper oss att lösa problem.

– Kan du nämna en uppfinning som du tycker är bra?
Svar: Exemplen kan variera, t.ex. TV, dator eller diskmaskin.

Hemläxa

Eleverna ska hitta en teknisk pryl hemma och skriva en mening om vad den gör. Längd: 2-3 meningar.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att göra en liten presentation om en specifik teknisk uppfinning, dess historia och hur den påverkat vårt samhälle. Uppgiften kan inkludera bilder och kortfattad information som visar deras förståelse på högsta nivå.

Förslag för nästa lektion

Teknikens historia
Denna lektion kan fokusera på hur teknik har utvecklats genom historien och några viktiga uppfinningar. Det är relevant eftersom det ger eleverna en bredare förståelse för hur teknik har förändrat samhället och våra liv, liksom kopplingar till kunskapskrav där eleverna ska kunna ge exempel på tekniska förändringar över tid.

Förberedelser

– Samla bilder och exempel på tekniska lösningar.
– Förbereda material och exempel till gruppdiskussioner.
– Skapa ett arbetsblad till hemuppgiften.


×