Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Engelska – Djurens livsmiljöer

Lektionsplanering om djurens livsmiljöer

Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Berätta om djurens livsmiljöer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till djurens livsmiljöer. Eleverna kommer att lära sig om olika typer av livsmiljöer, som skogar, ängar, öknar och oceaner, samt vilka djur som lever i dessa miljöer och hur de anpassar sig till sin omgivning.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika djur och deras livsmiljöer på engelska. De ska kunna beskriva hur djur anpassar sig till sina livsmiljöer och använda dessa ord i meningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till djurens livsmiljöer (10 min)

  • Visa bilder av olika livsmiljöer, såsom skogar, öknar, hav och fjäll.
  • Säg namnen på varje livsmiljö och låt eleverna upprepa efter dig.
  • Diskutera kort vilka djur som lever i varje livsmiljö och hur de överlever där. Fråga till exempel, “What animals live in the forest?” för att engagera eleverna.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Dela ut kort med bilder av djur och deras respektive livsmiljöer.
  • Låt eleverna para ihop bilderna med rätt namnskyltar eller meningar, exempelvis “The bear lives in the forest.”
  • Genomför en aktiv övning där varje elev får presentera en bild och beskriva vilket djur det är och var det lever.

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att skapa en “djurbok” där de ritar en bild av ett djur och dess livsmiljö. De ska skriva ner namnet på djuret och beskriva dess livsmiljö.
  • De kan inkludera fakta om djurets beteende, föda och anpassningar till miljön.
  • Varje elev får chansen att presentera sin djurbok för klassen och berätta om djuret och dess livsmiljö.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om djurens livsmiljöer och dess betydelse för djuren.
  • Diskutera skillnaderna mellan livsmiljöer och hur dessa påverkar djurens liv.
  • Fråga eleverna om deras favoritdjur och vilken livsmiljö de skulle vilja besöka.
  • Avsluta med att repetera de ord och fraser som de lärt sig under lektionen.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilket djur tycker du är mest intressant att lära sig om, och vilket liv handlar det om?
  • B. Hur anpassar sig ett djur till sitt livsmiljö? Kan ni ge exempel?
  • C. Har ni sett några djur i naturen? Var befann ni er, och vad såg ni?

Aktivitet

Eleverna ska undersöka sin omgivning och dokumentera tre djur som de har sett eller som finns i deras område. De ska skriva ner var djuret lever och rita en bild av det. Denna aktivitet hjälper dem att koppla teori med praktisk observation och ökar deras medvetenhet om djur och deras livsmiljöer.


Modern Tillbaka-knapp
×