Lektion. Åk. 3. Engelska – Grundläggande Prepositioner

Lektionsplanering: Grundläggande Prepositioner

Årskurs: 3

Ämne: Engelska

Tema: Grundläggande prepositioner (i, på, bredvid)

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på grundläggande prepositioner i engelska språket. Eleverna kommer att lära sig att använda prepositioner för att beskriva plats och rumsliga relationer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge och använda flera grundläggande prepositioner. De ska också kunna använda dessa i enkla meningar för att beskriva hur saker relaterar till varandra i ett rum eller en miljö.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till prepositioner (10 min)

  • Presentera bilder med exempel som visar prepositionerna “i,” “på” och “bredvid.” Använd exempel som en bok “på” ett bord, en katt “i” en låda och en stol “bredvid” ett skrivbord.
  • Säg namnen på prepositionerna och låt eleverna upprepa efter dig.
  • Diskutera kort vad varje preposition innebär. Ställ frågor som “Where is the cat?” i samband med bilden för att aktivera eleverna.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Dela ut kort med väldefinierade bilder där prepositionerna används, till exempel en bild på en katt på ett bord.
  • Låt eleverna para ihop bilderna med rätt preposition.
  • Genomför en aktiv övning där eleverna får turas om att skriva meningar med hjälp av prepositionerna, till exempel “The book is on the table.”

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att skapa en “prepositionsaffisch” som visar olika objekt i klassrummet eller hemma tillsammans med en beskrivning av deras relationer med hjälp av prepositioner.
  • Varje elev får presentera sin affisch för klassen och läsa sina meningar.
  • Anordna en “platsja” där de ska placera olika föremål (till exempel böcker, pennor och leksaker) på rätt ställen i klassrummet och beskriva med meningar som “The pencil is on the desk.”

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om grundläggande prepositioner och deras syfte.
  • Diskutera hur prepositioner är viktiga för att beskriva omgivningen och kommunikationen.
  • Fråga eleverna vilken preposition de tyckte var mest intressant och varför.
  • Avsluta med att repetera de prepositioner som de har lärt sig under lektionen.

Diskussionsfrågor

  • A. Kan ni ge exempel på hur ni använder prepositioner i ert dagliga liv?
  • B. Hur skulle ni lösa en beskrivning av en plats utan att använda prepositioner?
  • C. Kan ni berätta om en gång när ni var vilse? Hur kunde ni ha beskrivit platsen?

Aktivitet

Eleverna ska skriva ner en kort beskrivning av sitt rum hemma, där de använder prepositioner för att beskriva var sakerna är, till exempel “My bed is next to the window.” Denna aktivitet hjälper dem att förstå hur de kan använda prepositioner i tal och skrift.


Modern Tillbaka-knapp