Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Engelska – Kombination av tider

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Kombination av tider – nutid, dåtid och framtid

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att lära eleverna hur man växlar mellan nutid, dåtid och framtid i sina meningar. Genom att träna på att använda verb i olika former kommer eleverna att förbättra sina berättarfärdigheter och öka sin språkliga flexibilitet.

Kunskapskrav

Eleven kan korrekt använda verb i nutid, dåtid och framtid samt skapa sammanhängande meningar och korta berättelser som integrerar dessa tidsformer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till tidsformer (10 min)

  • Förklara de tre tidsformerna: nutid, dåtid och framtid.
  • Ge exempel på hur verb förändras mellan dessa former (ex. “I play” (nutid), “I played” (dåtid), “I will play” (framtid)).
  • Betona vikten av att kunna växla mellan tider för att skapa mer dynamiskt språk.

Övning med verbformer (15 min)

  • Dela ut kort med olika verb i olika former (ex. “be”, “go”, “have”) och låt eleverna para ihop dem.
  • Låt dem skapa meningar där de använder verben i olika tidsformer.
  • Gå runt i klassen för att övervaka och ge feedback.

Berättelseövning med tidsväxlingar (15 min)

  • Eleverna ska skriva en kort berättelse där de beskriver en dag i sitt liv och inkluderar händelser i nutid, dåtid och framtid.
  • Uppmana dem att vara kreativa och använda minst tre verb i varje tidsform.
  • Låt några elever läsa sina berättelser högt för klassen.

Avslutning och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig om att växla mellan tidsformer.
  • Ställ frågor som “Vilken tidsform tycker ni är lättast/svårast att använda och varför?”.

Eleverna kommer att skapa en “tidslinje” som visar viktiga händelser i deras liv. De ska rita eller använda bilder och för varje händelse skriva meningar i de tre olika tidsformerna. Denna uppgift gör att de kan visualisera och öva på att växla mellan olika tider.

Exit-ticket

  • Vilka tre tidsformer lärde vi oss idag?
    • Svar: Nutid, dåtid, framtid.
  • Ge ett exempel på en mening i nutid.
    • Svar: “I eat lunch.”
  • Vad är verbets dåtidsform av “to go”?
    • Svar: “Went.”
  • Hur använder vi “will” i en mening?
    • Svar: “I will go to the store.”
  • Varför är det användbart att kunna växla mellan tidsformer?
    • Svar: För att berätta om olika händelser och situationer på ett mer komplett sätt.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse om en dag de haft och inkludera minst tre sektioner: vad de gör nu, vad de har gjort tidigare och vad de planerar att göra framöver. De ska också illustrera sina berättelser. Hemuppgiften ger en möjlighet till reflektion över deras egen tid.

Citat

“Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift.” – Eleanor Roosevelt (1940) Detta citat påminner oss om vikten av att leva i nuet samtidigt som vi lär av det förflutna och planerar för framtiden.

Nästa lektion

För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på modala hjälpverb och hur de används för att uttrycka möjlighet, förmåga och tillstånd. Detta tema är relevant då det ger eleverna en djupare förståelse för hur man nyanserar sina meningar och uttrycker olika känslor och avsikter.


Modern Tillbaka-knapp
×