Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Presentation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att eleverna ska utveckla sin förmåga att uttrycka sig muntligt på engelska. Det omfattar att planera och genomföra muntliga presentationer samt att använda olika hjälpmedel och tekniker för att förmedla sina tankar och idéer.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra muntliga presentationer där de tydligt framhåller sina åsikter och sin kunskap. De kan även återberätta fakta och berättelser på ett enkelt och begripligt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationsteknik (10 min)
– Förklara vad en presentation är och syftet med att använda presentationer i olika sammanhang.
– Ge exempel på olika typer av presentationer (t.ex. skriftligt, muntligt, digitalt).
– Diskutera vikten av att anpassa sin presentation till sin publik.
Planering av presentation (15 min)
– Led en genomgång av hur man strukturerar en presentation med en inledning, en huvuddel och en avslutning.
– Ge eleverna tid att brainstorma idéer kring sina presentationer.
– Diskutera hur man kan använda bilder, artefakter eller kostymer som hjälpmedel i sin presentation.
Öva på presentation (15 min)
– Dela in eleverna i par eller små grupper för att öva sina presentationer.
– Gå runt i rummet och ge personlig feedback och support när eleverna övar.
– Påminn dem att tänka på röstläge, volym och kroppsspråk.
Exempel på presentationer (10 min)
– Låt några elever frivilligt visa sina presentationer för klassen.
– Ge positiv och konstruktiv feedback i helklass.
– Diskutera gemensamt vad som fungerade bra i presentationerna.
Aktivitet
Eleverna ska förbereda och genomföra en kort presentation om ett valt ämne (t.ex. ett djur, en hobby eller något de tycker om) inför klassen. De ska använda sig av bilder eller föremål som stöd i sin presentation. Denna aktivitet främjar deras muntliga färdigheter och ger möjlighet att öva på att tala inför andra.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.
Exit-ticket
– Vad är syftet med en presentation?
Svar: Att dela information och tankar med en publik.
– Nämn tre delar av en presentation.
Svar: Inledning, huvuddel, avslutning.
– Hur kan man göra sin presentation intressant?
Svar: Genom att använda bilder, berättelser eller involvera publiken.
– Vad är viktigt att tänka på när man pratar inför andra?
Svar: Röstläge, tydlighet och kroppsspråk.
– Ge ett exempel på ett ämne du kan presentera om.
Svar: Ett djur, en hobby eller något jag gillar.
Hemläxa
Skriv en kort presentation (cirka 100 ord) om ett djur som du tycker om. Ta med dig bilder eller andra hjälpmedel att visa för klassen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att göra en längre presentation (3-5 minuter) om ett land som de gärna skulle vilja besöka, där de inkluderar information om landets kultur, mat och sevärdheter. Målet är att visa på djup förståelse och insikt om ämnet, genom att använda olika källor för sina fakta, så som böcker och internet.
Förslag för nästa lektion
Interaktiv berättelse
I nästa lektion kan fokus ligga på att eleverna skapar en interaktiv berättelse, där de använder sina presentationstekniker för att berätta en historia. Eleverna kommer att öva på att engagera sin publik genom att använda frågor och diskussion. Det är en relevant fortsättning på lektionsplaneringen eftersom den ger eleverna möjlighet att utveckla sina färdigheter i berättande och kommunikation, vilket är centralt i kunskapskraven.
Förberedelser
– Förbered exempel på presentationer att visa för klassen.
– Samla material och hjälpmedel som eleverna kan använda i sina presentationer.
– Skapa en arbetsyta för eleverna att öva sina presentationer i grupper.