Lektion. Åk. 3. Geografi 1 – Kartografi

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Geografi 1
Tema: Kartografi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll täcker kartografins grunder, olika karttyper samt hur man läser och tolkar kartor. Detta inkluderar även geografi och rumsliga relationer, samt hur kartor används för att kommunicera information om världen.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och tolka olika kartor och förklara dess innehåll och betydelse. Eleven kan använda perspektiv och begrepp inom området kartografi för att redogöra för rumsliga relationer och trender.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kartografi (10 min)

– Förklara vad kartografi är och dess betydelse inom geografi.
– Diskutera olika karttyper (topografiska, tematiska, politiska) och deras användningsområden.
– Ge exempel på hur kartor används i vardagen (t.ex. navigering, planering).

Läsning av kartor (15 min)

– Gå igenom grundläggande kartsymboler och skala.
– Visa eleverna hur man läser höjd- och lutningslinjer på topografiska kartor.
– Genomför en sammanfattande övning där eleverna identifierar länder/städer på en fysisk karta.

Praktisk övning – Skapa en egen karta (20 min)

– Dela ut papper och färgpennor; be eleverna att skapa en enkel karta över en föreställd plats (t.ex. deras hem, en drömstad).
– Instruera dem att inkludera viktiga symboler, skala, och en kort legend.
– Diskutera vikten av att ha en tydlig legend och symboler på en karta.

Reflektion och diskussion (5 min)

– Sammanfatta lektionens huvudsakliga lärdomar.
– Låt eleverna dela med sig av sina kartor och diskutera val av symboler och design.
– Ställ öppna frågor för att frodas i diskussion (t.ex. “Hur skulle ni använda er karta?”).

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en karta över en drömstad. Detta inkluderar att tänka på olika områden (bostäder, handel, rekreation) och dokumentera dem med kartsymboler och en passande legend. Aktiviteten syftar till att tillämpa kunskaperna om kartor praktiskt och kreativt.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

– Vilka typer av kartor finns det?
Svar: Topografiska, tematiska och politiska kartor.

– Vad är syftet med en kartlegend?
Svar: Att förklara symbolerna på kartan och deras betydelse.

– Hur läser man skalan på en karta?
Svar: Genom att se hur många enheter på kartan motsvarar enheten i verkligheten.

– Ge ett exempel på när man använder topografiska kartor.
Svar: När man vandrar eller planerar en byggnation.

– Vad för information kan en tematisk karta visa?
Svar: Specifika data som befolkningstäthet, klimat eller ekonomiska resurser.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (200-300 ord) där de reflekterar över hur kartografi kan påverka vår förståelse av världen. De ska ge egna exempel på hur kartor kan vara både användbara och missvisande.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska under en längre uppgift (ca 2 veckor) skapa en detaljerad tematisk karta som fokuserar på ett valt ämne (t.ex. klimatförändringar, urbanisering). Kartan ska inkludera dataanalys och visuella representationer, tillsammans med en rapport som förklarar de val de gjort och den information de illustrerat.

Förslag för nästa lektion

“Kartografi och digitala verktyg”

Den följande lektionen kan fokusera på hur digitala verktyg och GIS (Geografiska Informationssystem) används inom kartografi. Undervisningen kan täcka ämnet om hur teknik förändrar färdigheten att skapa, analysera och använda kartor i dagens samhälle. Detta är relevant för att förstå hur information visualiseras och används inom olika områden som miljö, planering och transport.

Förberedelser

– Förbereda exempel på olika typer av kartor.
– Samla material för praktisk övning (papper, färgpennor).
– Ha exempel på digitala kartor (Google Maps, GIS-kartor) tillgängliga för diskussion.


Modern Tillbaka-knapp