Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Kommunikation
Tema: Självkänsla
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om hur man uttrycker sig muntligt och hur man kan förmedla tankar och känslor i olika situationer. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över sig själva och sitt förhållande till andra.
Eleven deltar i samtal och diskussioner där de framhäver egna åsikter och känslor, samt visar förmåga att lyssna och ge respons på andras åsikter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till självkänsla
Presentera ämnet självkänsla för eleverna genom att förklara vad det innebär.
Diskutera vikten av att ha en positiv självkänsla och hur det kan påverka vår vardag.
Ge exempel på positiva och negativa självkänslor.
Muntlig övning: Styrkekedjan
Dela in eleverna i små grupper (4-5 elever per grupp).
Be varje elev i grupperna att tänka på tre positiva egenskaper eller styrkor de har.
Låt dem en i taget dela dessa egenskaper med gruppen, medan de andra lyssnar.
Efter att en elev har delat, ska de övriga ge positiv feedback på egenskaperna.
Be dem att avsluta med korta kommentarer om hur dessa styrkor kan hjälpa dem i svåra situationer.
Avslutande reflektion
Samla hela klassen för att diskutera erfarenheterna från övningen.
Fråga: Hur kändes det att dela sina styrkor? Var det svårt eller lätt?
Sammanfatta lektionen med att påminna om vikten av att lyfta fram och stödja varandras självkänsla.
Aktivitet
Som en praktisk övning får eleverna skapa en “Styrkebok” där de får rita eller skriva (valfritt) om deras tre största styrkor. De ska också inkludera en liten berättelse om när de använde dessa styrkor. Denna aktivitet ger dem möjlighet att konkretisera sina styrkor och öka sin självkänsla.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad är självkänsla?
Svar: Självkänsla handlar om hur vi värderar oss själva.
– Nämn en positiv egenskap du har och varför du gillar den.
Svar: Jag är snäll, och jag gillar att vara snäll mot andra.
– Hur kan dina styrkor hjälpa dig i skolan?
Svar: De kan hjälpa mig att arbeta i grupp och att känna mig mer säker.
– Hur kändes det att dela dina styrkor med dina kamrater?
Svar: Det kändes bra eftersom jag fick positiv feedback.
– Vad tar du med dig från dagens övning?
Svar: Jag lärde mig att mina styrkor är viktiga och bör lyftas fram.
Hemläxa
Be eleverna att skriva en kort text (150-200 ord) om en situation där de använde en av sina styrkor och hur det gjorde att de kände sig.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna rita en bild av sig själva där de inkluderar sina viktigaste egenskaper och styrkor, och alla positiva omständigheter i deras liv där de har visat dessa styrkor. Syftet är att eleverna ska reflektera djupare kring sina styrkor på ett kreativt sätt.
Förslag för nästa lektion
**Att hantera motgångar**
I nästa lektion kan fokus ligga på hur man kan hantera motgångar och hur det påverkar självkänslan. Eleverna kan lära sig strategier för att stärka sin självkänsla när de möter svårigheter. Detta kan koppla direkt till självkänsla och ge dem verktyg för att hantera framtida utmaningar.
Förberedelser
– Förbered material för “Styrkeboken”.
– Ha exempel på positiva egenskaper redo att diskutera.
– Skapa förutsättningar för en öppen och stöttande miljö för diskussioner.