Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Musik – Musikens påverkan på känslor och stämningar

Lektionsplanering

Årskurs: 3

Ämne: Musik

Tema: Musikens påverkan på känslor och stämningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på hur musik kan påverka våra känslor och skapa olika stämningar. Eleverna kommer att utforska hur olika musikstilar och element som tempo, tonart och instrumentering kan påverka hur vi upplever musiken. Genom att lyssna på exempel och delta i praktiska övningar ska eleverna utveckla sin förståelse för det emotionella språket i musik.

Kunskapskrav

Eleverna förväntas kunna känna igen och beskriva hur musik kan påverka känslor, samt ge exempel på musik och dess effekt på stämningar. De ska kunna delta aktivt i diskussioner och aktiviteter där musik används för att uttrycka känslor. Eleverna ska också kunna skapa egna musikstycken som syftar till att förmedla specifika känslor och stämningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till musik och känslor (10 min)

  • Diskutera hur musik kan påverka våra känslor och stämningar.
  • Ge exempel på olika musikstilar som vanligtvis framkallar specifika känslor (exempelvis glad popmusik, sorglig klassisk musik).
  • Ställ frågor om elevernas egna erfarenheter av musik och känslor: Vilken musik får dem att känna sig glada, ledsna eller inspirerade?

Lyssningsövning (15 min)

  • Spela flera korta musikexempel (exempelvis glada, sorgliga, intensiva, lugna stycken).
  • Be eleverna att stänga ögonen och fokusera på känslorna musiken väcker.
  • Diskutera vad de har hört och vilka känslor musiken väckte. Fråga: Vad var det i musiken som gav upphov till dessa känslor?

Praktisk aktivitet – skapa musik för känslor (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att välja en känsla (exempelvis glädje, sorg, ilska, lugn) och skapa ett kort musikstycke som förmedlar den känslan.
  • Eleverna får använda instrument, kroppsslag, eller sin röst för att skapa och arrangera sina kompositioner.
  • Gå runt i rummet för att ge stöd och feedback under skapandeprocessen.

Presentation och reflektion (10 min)

  • Låt varje grupp presentera sin musik och förklara vilken känsla de ville förmedla och hur de gick tillväga för att göra det.
  • Diskutera som klass vad de lärt sig om sambandet mellan musik och känslor, samt hur man kan använda musik för att påverka stämningar.
  • Reflektera över deras egna känslor under skapande och framförande.

Aktivitet

Eleverna kan få i uppdrag att skapa en “känslodagbok” där de skriver svar på frågor om hur musik påverkar deras känslor, och listar låtar som representerar olika känslor för dem. De ska fylla i bygget fram till nästa lektion och förbereda sig för att dela med sig av sina insikter. Om du vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.

Exit-ticket

  • Vilken känsla ville ni förmedla med er musik och hur? (Svar: Reflektion över skapande.)
  • Hur kände du när du lyssnade på musikstyckena idag? (Svar: Personlig känsla.)
  • Vilken musikstil tycker du bäst representerar glädje eller sorg? (Svar: Personlig preferens.)
  • Vad lärde du dig om musikens effekt på känslor? (Svar: Sammanfattning av lärande.)
  • Nämn en låt som får dig att känna på ett särskilt sätt. (Svar: Personlig exempel.)

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna få i uppdrag att skapa en Spotify- eller YouTube-spellista med låtar som uttrycker olika känslor och skriva en kort reflektion om varje låt och hur den får dem att känna. De ska förbereda sig att presentera sin spellista i nästa lektion. Om du vill ha en färdig hemuppgift baserat på detta, skriv “Hemuppgift”.


Modern Tillbaka-knapp
×