Lektionsplanering i Samhällskunskap
Årskurs: 3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Demokratiska val: Hur vi väljer våra ledare
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna förståelse för vad demokratiska val innebär, hur de går till och betydelsen av att delta i dem. Fokus ligger på insikten om att varje röst räknas och att alla har rätt att uttrycka sina åsikter.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva vad demokrati innebär och ge exempel på hur val går till. Eleven kan även reflektera över vikten av att delta i demokratiska processer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till demokrati och val (10 min)
- Förklara vad demokrati är och vad det innebär för en grupp eller ett samhälle.
- Diskutera vad val är och varför de är viktiga.
- Fråga eleverna om de har sett eller hört talas om val, och vad de har sett.
Hur val går till (15 min)
- Beskriv hur ett val går till steg för steg (registrering, kampanj, röstning, resultat).
- Ta upp olika former av val, t.ex. skolval och kommunalval.
- Diskutera vem som har rösträtt och varför det är viktigt.
Rollspel: Hypotetiskt val (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en fiktiv kandidat med olika förslag.
- Låt grupperna diskutera sina kandidater och kampanjer.
- Håll ett fiktivt val där varje elev får rösta på sin kandidat.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Diskutera vad eleverna lärt sig om demokratiska val.
- Låt eleverna skriva ner en reflektion om varför de tycker det är viktigt att vara delaktiga i valprocessen.
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna skapa en kampanjaffisch för sin kandidat, med förslag och bilder som representerar deras kampanj. De får sedan presentera affischerna för klassen.
Exit-ticket
- Vad innebär demokrati? (Svar: Att folket får vara med och bestämma.)
- Hur går ett val till? (Svar: Genom att registrera sig, rösta och sedan få resultatet.)
- Varför är valet viktigt? (Svar: Det påverkar hur samhället styrs och vilka beslut som fattas.)
- Vem har rösträtt? (Svar: Vanligtvis vuxna medborgare, men kan variera.)
- Ge ett exempel på en typ av val. (Svar: Kommunalval, skolval.)
Hemuppgift
Eleverna kan som hemuppgift intervjua en vuxen om deras erfarenheter av att rösta och vad de tycker är viktigt i valprocessen. Sammanställ intervjun i en kort text och reflektera över vad de lärde sig.
Citat
”Det är inte vad du ser runt omkring dig, utan vad du gör med det, som gör skillnad.” – John Quincy Adams.
Citatet knyter an till vikten av delaktighet i samhället och hur våra handlingar, inklusive att delta i demokratiska processer, formar vår framtid.
Nästa lektion
Ett tema för nästa lektion kan vara “Samhällstjänst: Vad betyder det att hjälpa andra?”. Det är relevant eftersom det belyser hur vi kan bidra till vårt samhälle genom att hjälpa och stödja varandra, vilket är en central del av demokratin.