Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: SO (Samhällsorientering)
Tema: Vad är en konflikt?
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att introducera begreppet konflikt och att undersöka olika typer av konflikter i samhället och i vardagen. Eleverna ska få insikt i orsakerna till konflikter samt hur man kan hantera och lösa dem.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna ge exempel på vad en konflikt är och förklara några orsaker till konflikter samt beskriva hur man kan lösa konflikter på ett konstruktivt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konflikter (10 min)
– Förklara vad en konflikt är: en situation där två eller flera parter har olika åsikter, behov eller intressen som leder till motsättningar.
– Fråga eleverna om de kan ge exempel på konflikter de har sett eller varit med om, både i skolan och hemma.
– Skriv upp exempel på tavlan för att ha som referens under lektionen.
Diskussion om orsaker till konflikter (15 min)
– Gå igenom vanliga orsaker till konflikter, såsom missförstånd, olika åsikter, brist på resurser eller behov av makt.
– Dela in eleverna i små grupper och ge dem i uppgift att diskutera en konflikt de känner till och identifiera möjliga orsaker till den.
– Samla ihop gruppens insikter och diskutera dem i helklass.
Lösning av konflikter (15 min)
– Presentera olika sätt att lösa konflikter, till exempel att prata med varandra, förhandla eller be om hjälp från en vuxen.
– Ge exempel på positiva och negativa sätt att hantera konflikter, och betona vikten av att försöka förstå den andra personens perspektiv.
– Använd rollspel där eleverna får öva på att hantera en fiktiv konflikt genom dialog och problemlösning.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om konflikter och deras lösningar.
– Ställ öppna frågor till klassen som får dem att reflektera över sitt eget sätt att hantera konflikter.
– Fråga: “Vad kan du göra om du ser en konflikt mellan dina vänner?”
Aktivitet
Eleverna får skriva en kort berättelse (minst 100 ord) där de beskriver en konflikt och hur den löstes. Berättelsen bör typiskt sett involvera två personer med olika åsikter och en metod för att lösa konflikten.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är en konflikt?
– En situation där två eller fler parter har olika åsikter eller intressen.
– Ge ett exempel på en konflikt.
– T.ex. två skolkamrater som vill leka med samma leksak.
– Nämn en orsak till konflikter.
– Missförstånd eller olika åsikter.
– Hur kan man lösa en konflikt?
– Genom att prata med varandra och försöka förstå den andra personens perspektiv.
– Vad är viktigt när man försöker lösa en konflikt?
– Att vara lyhörd och respektfull mot den andra personens känslor.
Hemläxa
Eleverna ska skriva ner en kort text (cirka 100 ord) om en konflikt de varit med om (eller sett) och hur den kunde lösas på ett bra sätt. Det är viktigt att reflektera i texten över hur de skulle kunna göra för att förebygga en liknande konflikt i framtiden.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja en specifik typ av konflikt, som en familjekonflikt, vänskapskonflikt eller en situation i samhället, och undersöka hur den konflikten har lösts, eller hur den skulle kunna lösas. De ska sedan göra en presentation av sin uppgift för klassen.
Förslag för nästa lektion
Konflikter i samhället
I nästa lektion kan vi diskutera större konflikter i samhället, både historiska och nutida. Eleverna kan få möjlighet att undersöka en konflikt och presentera hur den påverkade människor och samhällen, samt vilka lösningar som har använts.
Detta förslag knyter an till kunskapskrav om att förstå och analysera konflikter inte bara lokalt utan också på en större samhällelig nivå.
Förberedelser
– Samla exempel på konflikter som kan diskuteras under lektionen.
– Förbered rollspelsituationer för att hjälpa eleverna att öva på att lösa konflikter.
– Klargör material för elevers berättelser och eventuella presentationer.