En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Teknik – Innovativa teknologier i framtiden

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Teknik
Tema: Innovativa teknologier i framtiden

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1-3 ingår att diskutera och reflektera över framtida teknologiska lösningar och innovationer, samt att förstå hur tekniken kan påverka samhället och våra liv. Det centrala innehållet tar också upp hur teknologi kan användas i samarbete för att lösa problem och utveckla samhället.

Kunskapskrav

Eleven visar grundläggande kunskaper om olika teknologier och kan reflektera över deras funktioner och effekter i samhället samt föreslå egna idéer om hur olika teknologier kan förbättras eller utvecklas.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till framtida teknologier (10 min)

• Presentera begreppet framtida teknik och innovationer.

• Ge exempel på aktuella forskningsområden, såsom AI, hållbar teknik, smarta hem och självkörande bilar.

• Diskutera varför det är viktigt att tänka på framtiden i teknikutvecklingen.

Gruppdiskussion: Teknologiska utmaningar och möjligheter (15 min)

• Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera potentiella utmaningar och möjligheter med framtida teknologier.

• Ställ frågor som: “Vilka problem kan teknologin lösa?”, “Vilka risker finns med ny teknik?”

• Be grupperna sammanfatta sina diskussioner och dela med klassen.

Skapa en egen innovativ teknologi (15 min)

• Eleverna får i uppdrag att designa sin egen framtida teknologi, där de ska tänka på hur den kan lösa ett problem eller förbättra något i samhället.

• Be dem rita sin teknologi och skriva en kort beskrivning av dess funktioner och syfte.

• Låt grupperna presentera sina idéer för klassen.

Utmaning: Teknologi och etik (5 min)

• Starta en diskussion om etik och ansvar i samband med teknologisk utveckling.

• Fråga vad som kan gå fel med ny teknologi och hur vi kan arbeta för att förhindra negativa konsekvenser.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om framtida möjligheter med ny teknik.

• Fråga eleverna vad de tycker är mest spännande med teknikutvecklingen.

Aktivitet

Eleverna kommer att arbeta i grupper för att designa och presentera sin egen framtida teknologi. De ska beskriva hur sin teknologi fungerar, vilken nytta den gör och eventuella etiska frågor den kan väcka. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.

Exit-ticket

• Vad är en innovation?

Svar: En ny idé eller lösning på ett problem.

• Ge ett exempel på en framtida teknologi du tycker om.

Svar: Självkörande bilar eller smarta hem.

• Vad kan vara en utmaning med ny teknologi?

Svar: Att den kan orsaka problem för jobb eller att inte vara säker.

• Nämn en sak du lärt dig idag om framtidens teknik.

Svar: Att vi kan lösa problem med innovationer men att det också finns risker.

• Vilken teknologi skulle du vilja se i framtiden?

Svar: Jag skulle vilja se robotar som kan hjälpa äldre människor.

Hemläxa

Skriv en kort text (ca 100 ord) om en teknologisk idé som du har, hur den skulle fungera och vilket problem den skulle lösa.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att skriva en uppsats om en specifik teknologi som påverkar framtiden, som hållbar energi eller artificiell intelligens. De ska undersöka både positiva och negativa effekter av denna teknologi och presentera sina resultat.

Förslag för nästa lektion

Temat: Teknologi och hållbar utveckling. Nästa lektion kan fokusera på hur teknik kan användas för att främja hållbar utveckling och lösa miljöproblem. Lektionen ger en bra fortsättning på diskussionerna kring teknologiska innovationer och hur de kan användas för att skapa en bättre framtid. Det ger också eleverna möjlighet att reflektera över betydelsen av hållbarhet i teknologins framsteg.

Förberedelser

• Samla exempel på framtida teknologier och innovativa idéer.

• Förbered material för gruppdiskussion och presentationer.

• Hitta korta videoklipp eller artiklar om aktuella teknologiska innovationer för att inspirera eleverna.


×