En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Textilslöjd – Pixelporträtt/Självporträtt

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Textilslöjd
Tema: Pixelporträtt/Självporträtt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet slöjd ska ge eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att formge och framställa föremål i olika material, genom att arbeta med hantverkstekniker som korsstygn och lättare skissarbete med olika färger. Elevernas arbete ska ge möjlighet att utforska färg, form och funktion för att skapa estetiska uttryck och för att använda skisser som en del av slöjdens arbetsprocesser.

Kunskapskrav

Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker. I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Pixelporträtt (10 min)

Presentera konceptet pixelporträtt för eleverna genom att förklara vad en pixel är och hur det kan representera ett ansikte. Ge exempel på pixelkonst och dess användning i olika sammanhang. Diskutera hur vi kan använda rutigt papper för att skapa en pixelbild.

Skissande av Självporträtt (15 min)

Instruktera eleverna att skissa sina självporträtt på det rutiga papperet (1×1 cm). Betona vikten av att rita med blyerts först för att kunna göra ändringar. Gå runt och ge feedback på elevernas skisser och hjälp dem med proportionerna.

Färgning av Självporträtt med Tuschpennor (10 min)

Visa hur man kan använda tuschpennor för att fylla i skisserna. Diskutera färgval och deras betydelse för att uttrycka känslor i deras självporträtt. Låt eleverna starta med att färglägga sina pixelporträtt.

Genomgång av Korsstygn (10 min)

Demonstrera hur man gör korsstygn med ullgarn. Visa exempel på hur de kan omvandla sin pixelkonst till broderi. Prata om verktygen som behövs och säkerhetsaspekter vid användning av dem.

Reflektion och Planering inför Broderi (5 min)

Diskutera med eleverna hur de tänker omvandla sina pixelbilder till broderi. Låt dem reflektera över sin skissprocess och vad de vill förbättra i nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna skapar sina pixelporträtt på rutigt papper och omvandlar dem till korsstygn om fyra veckor i en andra lektion. Under denna aktivitet kommer de att få applicera sina kunskaper om färg, mönster, och perseption av sina självporträtt. Beräknad tidsåtgång: 40 minuter

Exit-ticket

– Fråga 1: Vad är en pixel?
Svar: En pixel är den minsta enheten som används i digital bildkonst.

– Fråga 2: Hur gör man ett korsstygn?
Svar: Man syr ett kryss med garnet genom ett stygn som går upp och ner på samma ruta.

– Fråga 3: Vilka färger använde du i ditt självporträtt?
Svar: Eleverna ska kunna ange färgerna de valde och varför.

– Fråga 4: Vad tyckte du var roligast med dagens uppgift?
Svar: Eleverna ska reflektera över sin kreativitet och kunskapsutveckling.

– Fråga 5: Vad hade du vilja förbättra nästa gång?
Svar: Eleverna ska ge feedback på vad de skulle vilja göra annorlunda.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort reflektion (ca 100-150 ord) om vad de gillade med att skapa sina pixelporträtt och vad de ser fram emot i nästa lektion.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att brodera sina pixelporträtt i en större skala hemma och dokumentera processens steg. De ska reflektera över hur de har förändrat sin bild under arbetet och vad valde de att justera.

Förslag för nästa lektion

Korsstygn och färgläggning
I nästa lektion får eleverna fokusera på att starta sitt broderi, och de kommer att ha möjlighet att experimentera med olika stygn och tekniker för att göra sina porträtt mer detaljerade. Det kommer även att diskuteras hur man kan använda olika färger för att skapa nyanser och djup i sina verk.

Detta tema är relevant då det bygger direkt på kunskaperna som eleverna har överfört från pixelkonst, till praktisk tillämpning av korsstygn och färganvändning i sitt kreativa arbete.

Förberedelser

– Förbered rutigt papper och blyertspennor till alla elever.
– Se till att tuschpennor finns tillgängliga.
– Organisera garn och broderiutrustning för nästa lektion.


×