Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Biologi
Tema: Resurser och energikällor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om olika energikällor, både förnybara och icke-förnybara, samt hur dessa påverkar miljön. Eleverna ska få kännedom om vikten av hållbara resurser och hur vi kan använda energi på ett mer hållbart sätt.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva olika typer av energikällor och ge exempel på fördelar och nackdelar med dessa. Eleven kan också diskutera hur energikällor påverkar miljön.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till energikällor (10 min)

  • Förklara vad energikällor är och dela in dem i förnybara och icke-förnybara.
  • Ge exempel på olika energikällor, t.ex. sol, vind, vatten, kol, olja och naturgas.
  • Använd bilder och diagram för att illustrera skillnaderna mellan dessa energikällor.

Förnybara energikällor (10 min)

  • Diskutera vad som menas med förnybara energikällor och deras betydelse för att minska klimatförändringar.
  • Gå igenom exempel på förnybara energikällor, som solenergi, vindkraft och vattenkraft.
  • Fråga eleverna om de känner till några lokala exempel på användning av förnybar energi.

Icke-förnybara energikällor och deras påverkan (10 min)

  • Förklara vad icke-förnybara energikällor är och diskussionera deras nackdelar, inklusive miljöpåverkan och begränsade resurser.
  • Ge exempel på hur föroreningar från fossila bränslen kan påverka ekosystem.
  • Diskutera eventuella åtgärder som görs för att minska användningen av icke-förnybara källor.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de centrala punkterna om resurser och energikällor.
  • Låt eleverna reflektera över vilka energikällor de vill se mer av i framtiden och varför.
  • Öppna för frågor och diskussion.

Aktivitet

Eleverna kan skapa en “Energikällor-plansch” där de listar olika energikällor och deras för- och nackdelar. De ska också illustrera med bilder och korta fakta om varje källa. Skriv gärna “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är en energikälla?
  • En resurs som kan utnyttjas för att producera energi.

  • Ge exempel på en förnybar energikälla.
  • Exempel: Solenergi eller vindkraft.

  • Vad är en nackdel med icke-förnybara energikällor?
  • De kan orsaka föroreningar och utrotning av resurser.

  • Varför är förnybara energikällor viktiga för vår framtid?
  • De är mer hållbara och minskar påverkan på miljön.