Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 4. Fysik – Månaderna

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Fysik
Tema: Månaderna

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer centrala innehållet att adressera solens, månens och jordens rörelser och hur dessa påverkar månader, årstider samt dygnet. Eleverna kommer få lära sig om olika månader och deras betydelse i tid och rum.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna ange och beskriva hur jordens rotation och månens rörelse bidrar till olika tidsenheter som månader och årstider.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till månaderna (10 min)

– Definiera vad en månad är och hur det hänger samman med månens cykler.
– Diskutera varför månaderna har olika antal dagar och ge exempel på de olika månaderna.
– Visa en kalender och peka ut de olika månaderna samt hur de förhåller sig till varandra.

Månens faser (15 min)

– Förklara de olika faserna av månen (ny måne, halvmåne, fullmåne).
– Demonstrera med hjälp av en modell eller bilder hur månens position i förhållande till jorden och solen påverkar dess utseende.
– Diskutera hur månen har påverkat tidsberäkning genom historien, som exempelvis månkalendrar.

Jorden och årstider (15 min)

– Beskriv hur jordens lutning och rotation påverkar årstider och månader.
– Illustrera med hjälp av en jordglob och ljuskälla hur solens strålar faller vid olika tider på året.
– Diskutera hur olika kulturer har firat månader och årstider.

Sammanfattning och frågor (10 min)

– Sammanfatta lektionens innehåll och be eleverna ställa frågor.
– Gå igenom vad de har lärt sig om månader och månens påverkan.
– Knyt an till kommande lektioner och vad de kan förvänta sig.

Aktivitet

Eleverna får skapa en egen månkalender där de ritar de olika månaderna och noterar viktiga datum, så som födelsedagar eller helger. Detta hjälper dem att konkretisera begreppet månad och att se skillnaderna mellan dem.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

– Vad är en månad?
Svar: En tidsenhet som baseras på månens cykler.

– Hur många månader finns det på ett år?
Svar: Det finns 12 månader på ett år.

– Vilka är namnen på de tre första månaderna?
Svar: Januari, februari, mars.

– Vad kallas den måne som är helt upplyst?
Svar: Fullmåne.

– Hur påverkar jordens lutning årstiderna?
Svar: Jordens lutning påverkar hur mycket solens strålar når olika delar av jorden under året.

Hemläxa

Skriv en kort text (ca 150 ord) där du beskriver din favoritmånad och varför du tycker om den. Ta med information om vädret, högtider eller andra anledningar till att du gillar den månaden.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att undersöka en månad som har stor betydelse inom en viss kultur och skapa en presentation om dess traditioner, högtider och dess historia. Uppgiften syftar till att utveckla elevernas förmåga att koppla samman vetenskaplig kunskap med kulturella perspektiv och fördjupa sin förståelse för ämnet.

Förslag för nästa lektion

Rymdens påverkan på jorden

I nästa lektion kan vi fokusera på hur andra faktorer, som stjärnor och planeter, påverkar jorden och vårt dygn. Vi kan titta på hur andra himlakroppar påverkar tid och rum, till exempel genom att förstå begreppet tidsskillnader och årstider på andra planeter.

Denna lektion är relevant för att ge en bredare förståelse för hur rymden och våra rörelser i den påverkar livet på jorden. Vi kommer att koppla detta till kunskapskravet om att förstå hur olika faktorer i rymden bidrar till olika fenomen på vår planet.

Förberedelser

– Förbered bilder/modeller av månens faser.
– Ta fram en jordglob och lampa för att demonstrera årstider.
– Skriv ut kalendermallar för elevernas månkalendrar.


Modern Tillbaka-knapp
×