Lektion. Åk. 4. Matematik – De fyra räknesätten

Lektionsplanering

Årskurs: 4-6

Ämne: Matematik

Tema: Öva matematiska begrepp i de fyra räknesätten

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska träna på de fyra räknesätten och deras egenskaper samt hur dessa används i olika situationer. Fokus ligger på att eleverna ska förstå hur talen kan uttryckas med ord, konkret material, symboler och bilder, samt hur beräkningar kan genomföras med huvudräkning och skriftliga metoder.

Kunskapskrav

Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp. Eleven visar detta genom att använda och beskriva begrepp och samband mellan begrepp inom områdena taluppfattning och tals användning, algebra samt geometri med tillfredsställande säkerhet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till de fyra räknesätten (10 min)

  • Förklara addition, subtraktion, multiplikation och division.
  • Visa exempel på hur dessa räknesätt används i vardagslivet.
  • Diskutera varför det är viktigt att förstå de fyra räknesätten.

Praktiska övningar med addition och subtraktion (10 min)

  • Ge konkreta exempel på addition och subtraktion.
  • Låt eleverna arbeta i par med uppgifter på tavlan.
  • Gå runt och ge feedback på elevernas metoder och svar.

Gruppövning med multiplikation och division (15 min)

  • Dela in klassen i grupper för samarbetsövningar kring multiplikation och division.
  • Ge varje grupp olika uppgifter att lösa och diskutera.
  • Samla klassen för att dela med sig av lärdomar.

Avslutande genomgång av övningarna (10 min)

  • Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
  • Diskutera eventuella frågor eller oklarheter.
  • Gå igenom de viktigaste punkterna kring de fyra räknesätten.

Aktivitet

Eleverna ska genomföra ett arbetsblad där de får öva på de fyra räknesätten. Arbetsbladet innehåller olika typer av uppgifter, från grundläggande till lite mer utmanande problem.

Exit-ticket

  • Vilka är de fyra räknesätten?
    • Addition, subtraktion, multiplikation, division.
  • Ge ett exempel på när du använder addition i ditt liv.
    • När jag summerar priset på varor i en affär.
  • Vad gör du för att kontrollera att din subtraktion är korrekt?
    • Jag kan addera den skillnaden till den mindre siffran för att se om jag får den större siffran tillbaka.
  • Hur kan multiplikation förenkla beräkningar med upprepade additioner?
    • Genom att multiplicera antalet gånger något upprepas istället för att addera det upprepade gånger.
  • Vad innebär division i praktiska termer?
    • Att dela upp något i lika stora delar.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skapa ett eget arbetsblad med 5 praktiska exempel där de använder de fyra räknesätten. De ska beskriva varje situation noggrant och visa sina beräkningar.

Citat

“Matematik är inte ett subjekt som vi undervisar; det är en livslång vänskap med lärande.” – Richard Rusczyk. Detta citat understryker vikten av att se matte som en konstant följeslagare genom livet snarare än bara ett skolämne. Det kopplar an till lektionen genom att uppmuntra elevernas engagemang för matematik.

Nästa lektion

Tema: Bråk och procent. Detta tema är relevant då det bygger vidare på de grundläggande räknesätten och visar hur man kan använda dessa för att förstå och arbeta med bråk och procent.

Aktivitet

Arbetsblad för de fyra räknesätten

Syfte

Syftet med denna aktivitet är att ge eleverna praktisk träning i att tillämpa de fyra räknesätten (addition, subtraktion, multiplikation och division) genom en mängd varierade uppgifter.

Material

  • Arbetsblad med uppgifter för de fyra räknesätten.
  • Whiteboard och markörer.
  • Eventuella hjälpmedel som miniräknare, papper och blyertspennor.

Genomförande

  1. Utdelning av arbetsblad: Dela ut arbetsbladen som innehåller olika typer av uppgifter. Dessa ska variera i svårighetsgrad och typ (både konkreta exempel och mer abstrakta problem).
  2. Individuell eller parövning: Eleverna arbetar antingen individuellt eller i par för att lösa uppgifterna på arbetsbladet. Under denna tid går läraren runt och ger stöd och uppmuntran.
  3. Diskussion och reflektion: Efter att eleverna har slutfört sina uppgifter, samla klassen för en gemensam genomgång. Diskutera olika tillvägagångssätt för att lösa uppgifterna och låt eleverna dela med sig av sina svar. Ställ följande frågor för att stimulera reflektion:
    • Vilka räknesätt var enklast/svårast att använda?
    • Kan du ge ett exempel på en uppgift där du blev osäker på vilket räknesätt som skulle användas?
  4. Avslutning: Avsluta aktiviteten med att sammanfatta de centrala begreppen och samband kring de fyra räknesätten samt hur de kan användas i vardagen.

Denna aktivitet säkerställer att eleverna får en praktisk och interaktiv lärupplevelse kring matematik och de fyra räknesätten.

Arbetsblad för de fyra räknesätten

Namn: ______________________

Datum: ______________________

Instruera eleverna att fylla i svaren nedan.

Del 1: Addition

  1. 23 + 15 = __________
  2. 47 + 36 = __________
  3. 58 + 42 = __________

Del 2: Subtraktion

  1. 75 – 28 = __________
  2. 90 – 55 = __________
  3. 100 – 37 = __________

Del 3: Multiplikation

  1. 6 × 8 = __________
  2. 9 × 7 = __________
  3. 12 × 4 = __________

Del 4: Division

  1. 56 ÷ 7 = __________
  2. 81 ÷ 9 = __________
  3. 36 ÷ 6 = __________

Del 5: Problemlösning

Lös följande problem och skriv ner dina beräkningar.

  1. Emma har 25 äpplen. Hon ger 8 äpplen till sin vän. Hur många äpplen har Emma kvar?
    Svar: ______________________
  2. En bok kostar 150 kr. Om du köper 3 böcker, hur mycket betalar du totalt?
    Svar: ______________________
  3. Om du har 45 godisbitar och delar dem lika mellan 9 kompisar, hur många godisar får varje person?
    Svar: ______________________

Reflektion

  1. Vilket räknesätt var enklast/svårast att använda, och varför?
    Svar: ____________________________________________________________
  2. Kan du ge ett exempel på en uppgift där du blev osäker på vilket räknesätt som skulle användas?
    Svar: ____________________________________________________________

Lycka till! Fyll i dina svar och diskutera dem med din klasskamrat.


Modern Tillbaka-knapp